• kentho

Fy skäms TV 4 och Malou !

Tittade på Efter Tio med Malou, det handlar om ofrivillig barnlöshet och Malou har en författare i studion som skrivit en bok om ofrivillig barnlöshet, hon har 2 st egna barn och hennes man har 2 st på sitt håll, hon jämrar sig över att de inte får något barn ihop ???????
    Hur tror dom att alla som försöker att få sitt FÖRSTA barn känner sig när de hör på detta ? Många har det redan svårt känslomässigt med att inte få barn, och då sitta och höra på någon som har svårt att få sitt 3:e barn och kalla detta ofrivilligt barnlös ?
    Skäms på er TV 4 !

• Svar på tråden Fy skäms TV 4 och Malou !
  • lunkentuss

Förstår din tanke, men att inte kunna få ett gemensamt barn är väl oxå "ofrivillig barnlöshet"?
    Man har ju på ett sätt "börjat om" då, så för Dom är det ju deras första... Försåtr du hur jag menar?

Men visst, det hade ju varit "bättre" om dom inte hade barn liksom..

• kentho
    himmelsflickan skrev 2008-10-18 12:13:11 följande:
    Förstår din tanke, men att inte kunna få ett gemensamt barn är väl oxå "ofrivillig barnlöshet"?Man har ju på ett sätt "börjat om" då, så för Dom är det ju deras första... Försåtr du hur jag menar?Men visst, det hade ju varit "bättre" om dom inte hade barn liksom..
    Självklart hade det varit bäst om de fick barn ihop, men jag värnar för alla som kämpar,kämpar o kämpar och det händer inget, dessa par har det verkligen svårt. Se programmet i den synvinkeln också.
  • Fru U

Jag tror att vi som inte fått barn och de som upplever s.k sekundär barnlöshet är så långt ifrån varandra att vi inte kan förstå varandra

Det är en sorg att inte få barn när man vill det oavsett om man har barn sen innan

Svaren bor i hjärtat
  • Mysak

Tyckte inte alls att hon satt och jämrade sig, det var en fin intervju. Naturligtvis är det en sorg att inte få barn när man vill oavsett hur man har det innan men det är sorger som inte ska jämföras med varandra.

• Lerkorg
    kentho skrev 2008-10-18 12:02:44 följande:
    Tittade på Efter Tio med Malou, det handlar om ofrivillig barnlöshet och Malou har en författare i studion som skrivit en bok om ofrivillig barnlöshet, hon har 2 st egna barn och hennes man har 2 st på sitt håll, hon jämrar sig över att de inte får något barn ihop ???????Hur tror dom att alla som försöker att få sitt FÖRSTA barn känner sig när de hör på detta ? Många har det redan svårt känslomässigt med att inte få barn, och då sitta och höra på någon som har svårt att få sitt 3:e barn och kalla detta ofrivilligt barnlös ? Skäms på er TV 4 !
    Den situationen befinner jag i. Säger du att det du genomgår är värre än mitt lidande?

Sådant går inte att mäta och inte att jämföra. Du har det (trots din barnlöshet) förmodligen bättre än vad exempelvis en hemlös och fattig kvinna i ett annat land som sett sina barn dö av svält och sjukdomar har. Det finns alltid grader av helvete med det är förmätet att tro att ens egen sorg är större och/eller viktigare än någon annans. Alla är vi drabbade och allas kämpande och känslor kring den saknad vi dagligen och stundligen lever med är värd djup respekt.
  • kentho
    Mysak skrev 2008-10-18 14:48:14 följande:
    Tyckte inte alls att hon satt och jämrade sig, det var en fin intervju. Naturligtvis är det en sorg att inte få barn när man vill oavsett hur man har det innan men det är sorger som inte ska jämföras med varandra.
    Ok, det kanske var för hårt att säga att hon jämrade sig, det är inte hon som jag hänger upp mig på, hon är verkligen bra, men varför kan inte motpolen tas upp dvs de som inte "får" några barn alls, deras lidande tror jag är betydligt större, jag önskar alla lyckan att bli med barn.
    Det är TV 4 som jag hänger upp mig på.
  • Mysak

Motpolen har också tagits upp ett flertal gånger av tv och även av annan media, så varför hänga upp sig på detta. Det var en intervju om hennes situation och att den gjordes nu beror ju på att hennes bok nyligen släppts.

Lidanden kan inte och ska inte jämföras. Vi har alla våra kors att bära.

• kentho
    Mysak skrev 2008-10-18 15:23:26 följande:
    Motpolen har också tagits upp ett flertal gånger av tv och även av annan media, så varför hänga upp sig på detta. Det var en intervju om hennes situation och att den gjordes nu beror ju på att hennes bok nyligen släppts.Lidanden kan inte och ska inte jämföras. Vi har alla våra kors att bära.
    Jag försöker att sätta mig in i de barnlösas situation, de hade nog varit ganska tacksamma om de haft 2 barn och kämpar för det 3:e.
  • Mysak

Vad fint av dig men vad får dig att tro att vi som är sekundärt barnlösa inte är tacksamma för de barn vi har? Jag anser fortfarande att sorg och lidande inte bör jämföras.

• kentho
    Mysak skrev 2008-10-18 15:50:32 följande:
    Vad fint av dig men vad får dig att tro att vi som är sekundärt barnlösa inte är tacksamma för de barn vi har? Jag anser fortfarande att sorg och lidande inte bör jämföras.
    Jag håller med dig: Sorg och lidande är helt personligt.
Svar på tråden Fy skäms TV 4 och Malou !