• Desse

Nån med erfarehet av landsköldpadda ???

Har en son som lääääänge har tjatat om att vi ska skaffa en sköldpadda. Vi är väl inte helt främmande för det vi heller då vi alltid har haft djur, men tyvärr pga. astma och allergi inte kan ha pälsdjur. Nu känner jag att jag vill veta allt om hur det är att ha en sköldpadda. Är de på nåt sätt sociala eller hur är det ??? Har läst på en hel del på nätet och det verkar ju allafall vara friska djur så länge de får soljus och bra kost. Dessutom verkar de vara lättskötta. Nån som kan berätta mera, nån som har erfarenhet ??
    Bäst att tillägga redan från början, vi köper inte djur till barnet och förväntar oss att han ska sköta det själv, utan det blir ett djur till hela familjen i såfall. !

• Svar på tråden Nån med erfarehet av landsköldpadda ???
  • Cilla R

Sköldpaddor kräver mycket mer än man tror om man vill skapa en bra relation till dem.
    Rätt kost, tillräcklig storlek och värme i terariet. Torvet måste bytas med jämna mellanrum för att det inte ska bli äckligt och insekter i den. Ljumna bad någon gång i veckan för att magen ska fungera okej och insmorning av skalet med olivolja.
    Viktigt att också tänka på att en sköldpadda lever riktigt länge.
    Mycket sälskap och kontakt kan ge dig världens goaste lilla kompis!

Köp också från en seriös uppfödare så mindskar risken att ni får hem en svag och kanske sjuk sköldpaddsbebis.

Mamma till Néa och Ophelia!
  • Powerwoman

Jag hade en Rysk stäppsköldpadda när jag var yngre. Hon hette Berta och bodde i ett stort terrarium.
    Hon fräste ibland, och sköldpaddor blir ju inte direkt keliga, men rätt trevliga ändå:)

De ska bada varmt ca en gång i veckan, då tömmer de tarmen.
    Min Berta åt grönsaker och frukt, uv-lampor och en spotlight där hon kunde sola hade hon.

Det är 10 år sedan jag sålde henne (hade henne i 5 år) och jag minns inte allt i detalj..

• Cilla R

Vår är ur kelig som helst, hon lägger ut hela halsen så man kan klia henne 

• Desse

Ni som upplever att ni har keliga sköldpaddor, hur har ni byggt upp kontakten med dem ? Det måste ju krävas mera en bara omvårdnaden eller ? Är det bättre att köpa sköldpaddan hos en privat uppfödare en i djuraffär ? Sen har jag läst på en del ställen att det är dumt att ha dem i glasterrarium för de blir stressade av att se men inte komma ut, vad är era erfarenheter ? Förlåt att jag är frågvis men man vill ju vara lite påläst innana man skaffar ett djur ! Vilken art av landsköldpadda är att rekommendera till oss nybörjare ? Det låter ju inte så kul med en art som går i dvala i flera månader. Man vill ju ha umgänget året runt !

• Cilla R

Kela, plocka upp ofta, se till att sköldpaddan får vara med och inte bara ligga i terariet hela tiden.
    Vi har en rysk steppsköldpadda.
    Alla sköldpaddsarter är mindre aktiva på vintern. De går inte direkt i dvala men de sover mer och går ner lite i varv men det är inte så att de somnar i oktober och vaknar i mars.

• Desse

som med alla andra djur alltså, får de vara med mycket så blir de tillgivna. Men hur är det med terrarium nu då ? Ska det inte vara glas ??
    Ska man köpa i djuraffären eller privat ??

• Cilla R

Vi har glas terarium, men med mycket växter i, vi gjorde vårt själv så det är 2,5 x 1 m.
    Vi köpte privat av en uppfödare.

• Desse

Men vad ska man ha för växter i terrariet ??

• Cilla R

Icke giftiga växter för de brukar bli lite smågnagda på.

• Desse

vad har ni för växter i då ??

• Cilla R

Ormbunkar och så har vi ganska många sallader i krukor, du vet sånna man kan köpa på ICA i grönsaksdisken.

• Cilla R

Tycker att du ska köpa en bra informationsbok om sködpaddor, där brukar det mesta som är vettigt stå med. Tänk över det noga dock för en sköldpadda i god kondition och som har hälsan med si kan bli 60-70 år gammal.

• Desse

jo det är det jag känner med. den lär ju överleva mig om den får vara frisk. O det är väl det jag känner lite. Vill jag verkligen ta hand om en sköldpadda när barnen är utflugna ?? Det är ju omöjligt att veta hur livet ser ut om 30 år och jag kan ju defintitvit inte ta för givet att sköldpaddan flyttar med sonen när han ska hemmifrån. Men så tänker jag på det där att den behöver få vara ute. Jag vet ju inte om vi bor så här när jag är 60 år, kanske bor i en lägenhet på tredje vångingen någonstans mitt i stan. Har också funderat över om det skulle vara ett alternativ att köpa en äldre sköldpadda. Men då är jag så rädd att den inte haft det bra innan och fått massor av hälsoproblem. Det är inget lätt beslut att fatta. en hamster hade känts lite lättare. det är ju inte lika länge man har dem. Hur har ni resonerat runt allt detta ? 60 ÅR är väldigt lång tid, då är det ju dags för mig att rullas in på hemmet ju.

• Cilla R

Alltså vi har ju resonerat lite så att hon får stanna hos oss så länge vi klarar av att sköta henne. Kanske vill någo av våra döttrar ta han om henne efter det, våra tjejer är fortfarande så små så det är lixom inte aktuellt att ta upp det ännu på ett X antal år.
    Är det så att sköldpaddan går ner sig väldigt och sörjer mig mycket efter min bortgång tycker jag nog det mest humana är att ta bort den.

• Desse

Är en sköldpadda så social så den skiljer på person och person menar du ?? Det har man ju lite svårt att tänka sig när man ser dem vandra runt i ett terrarium. Men är det så känns det ju helt klart lockande med en liten sköldis.

• Cilla R

Absolut skiljer de på personer!
    De är mer  sociala än vad man kan tro, men de blir också vad man gör dem till.

Svar på tråden Nån med erfarehet av landsköldpadda ???