• andreasjohanna

    Hur skulle du som förälder reagera...

    ...om din 18 åriga dotter som ska gå ut gymnasiet till våren,
    är en sådan person som inte går ut o festar varje helg,
    har ett fast förhållande med sin kille sedan ca 2 år och förlovade sedan ca 1år,
    ingen inkomst,
    ingen lägenhet,
    kom hem och berättade att hon var gravid?

  • Svar på tråden Hur skulle du som förälder reagera...
  • xenaa

    Äeligt? Jag skulle inte bli glad, med tanke på att hon går fortfarande i skolan, inga förutsättningar till att ta hand om sig. ingen lägenhet.
    Jag hade varit arg faktiskt!

    MEN jag hade stöttat i deras beslut, hade aldrig stött bort mitt barn oavsett.


    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o3-o7 ♥
  • Odens Ängel

    Jag hade nog blivit chockad och fått lite panik till en början.
    Sen hade jag satt mig ner med er båda, förklarat vilket stort ansvar det är, vad som händer och vad allt kostar, och hur viktigt det är att kunna erbjuda bebisen en trygg uppväxt.
    Sen om ni ändå ville behålla så skulle jag stötta och hjälpa er så mkt som jag kunde.
    Och bara hoppas att någon av er hinner få jobb och inkomst så ni inte behöver bo hemma när bebben kommer.
    Man kan aldrig tvinga någon att göra abort, men man kan hjälpa så att ni inser vad det är som väntar er och vad som krävs av er som föräldrar.
    Lycka till!!

  • lövet2

    18 år och myndig? Jag skulle fråga henne hur hon och killen hade tänkt lösa situationen, och sedan skulle jag fråga om hon ville ha goda råd eller bara stöttning ...

  • Maria med 3
    lövet2 skrev 2008-10-18 15:46:37 följande:
    18 år och myndig? Jag skulle fråga henne hur hon och killen hade tänkt lösa situationen, och sedan skulle jag fråga om hon ville ha goda råd eller bara stöttning ...
    Instämmer.
  • andreasjohanna

    om man tänkt att lösa situationen genom att bo hemma hos bådas lr den enes föräldrar tills man fått jobb och lägenhet?

  • Odens Ängel

    Jag anser att om man är mogen nog att skaffa barn så ska man vara mogen nog att kunna ta hand om sig själv.
    Och ta hand om sig själv och vara självständig är man ju inte om man fortfarande bor hemma.
    Men det är ju bara min åsikt, svårt det där.

  • Maria med 3

    Vad skulle de annars göra? De kan ju inte gärna bo på gatan tills de fått lägenhet? JAg skulle inte ha något emot att dottern tillfälligt bodde hemma även om hon blev förälder. Om pappan vill bo här med så fine, men de får ordna med försärjningsstöd via soc om de inte kan jobba ihop pengarna (man kan ju jobba extra även om man går på gymnasiet). JAg bidrar gäran och hjälper till med det jag kan, men jag tror det är viktigt att inte vara helt beroende av föräldrar när man själv ska bli förälder. Att inte behöva be om veckopeng för att kunna köpa blöjor.

  • lövet2
    andreasjohanna skrev 2008-10-18 16:06:20 följande:
    om man tänkt att lösa situationen genom att bo hemma hos bådas lr den enes föräldrar tills man fått jobb och lägenhet?
    Då skulle jag förklara att vi inte har råd att försörja vuxen dotter, svärson och barnbarn. Jag skulle be henne kontakta socialen för att få hjälp med en annan lösning. Men naturligtvis skulle de få bo hos oss tills de hittat annat boende.
  • Ilonasmamma

    säga som det är i min familj, "barn är alltid välkommna" och vi stöttar dig och hjälper dig.

    utbilda sig kan man faktiskt göra sen. Är man 18 år så går det ju att jobba oxå relativt snabbt efter mammaledighet sen. Och hinner man gå ut gymnasiet innan bebben tittar ut så är det ju bra det.

  • lunkentuss
    Ilonasmamma skrev 2008-10-19 12:27:40 följande:
    säga som det är i min familj, "barn är alltid välkommna" och vi stöttar dig och hjälper dig.utbilda sig kan man faktiskt göra sen. Är man 18 år så går det ju att jobba oxå relativt snabbt efter mammaledighet sen. Och hinner man gå ut gymnasiet innan bebben tittar ut så är det ju bra det.
    samma här =)
Svar på tråden Hur skulle du som förälder reagera...