Skumtvätt till matta
Jag har en stor matta hemma som skulle behöva tvättas. Vet att man kan köpa nån slags skumtvätt men vet inte var? Eller hur det funkar. Någon som vet? Eller har nåt annat tips på hur man kan tvätta en matta?
Jag har en stor matta hemma som skulle behöva tvättas. Vet att man kan köpa nån slags skumtvätt men vet inte var? Eller hur det funkar. Någon som vet? Eller har nåt annat tips på hur man kan tvätta en matta?
Det finns mattvätt man kan hyra på mattlandet... skumtvätt kan du ju köpa som funkar till klädsel på bil, finns på biltema och andra ställen. Var försiktig bara så att inte färgen fäller om den är färgad. Annars är mitt bästa tips att ta en stor handduk och blöta med såpavatten. Lägg handduken på mattan och banka på den tills skum bildas, gå över hela mattan ( kan funka att gå på handduken också.) När du bankat skiten ur mattan så tar du samma handduk fast utan såpa och gnuggar bort skummet som bildats. Lägg för säkerhets skull lite hushållspapper under mattan där du håller på, så det inte blir pölar på golvet. När mattan har torkat så damsuger du den ordentligt, då borde du fått bort en hel del skit. Fick bort stora kaffefläckr med denna metod, och det blev jättebra!