• vadskajaghetadå

knöl i bröstet!!?fler som haft det?

vet inte om jag haft den länge men upptäckte den nu precis när jag ammade.
    inatt hade jag mkt mjölk i tuttarna, mer än vanligt.
    kan det ha med det att göra? att det var sprängfyllt? blir så rädd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-18 16:32

som en ärta ungefär och hård.

• Svar på tråden knöl i bröstet!!?fler som haft det?
  • unclaf

Ibörjan av min amningstid när brösten var sådär sprängfyllda så kunde jag känna hur de var knöliga. Jag har även udner graviditeten haft svullna mjölkkörtlar och lymfkörtlar som ajg trodde var cancer.

Men man ska naturligtvis alltid beöka doktorn om man hittar nåt som känns konstigt. Det jag skulle hålla lite koll på om jag var du är bla huruvida knölen förändras snabbt nu idagarna, en tumör växlar inte i storlek sabbt. Men taffsa inte för mkt på den eftersom det kan reta svullna körtlar.

Ring till doktorn på mån och beställ tid oavsett, så känenr du att du har "agerat" och kan kansek släppa det för ett tag.

Märk också att de allra flesta knölar man hittar, även om det inte handlar om lymfkörtlar el mjölkkörtlar är godartade..

• Flickan och kråkan

Är säkert en mjölkfylld körtel eller liknande, dessutom kan man få knölar när man ammar. Jag upptäckte en knöl som en böna ungefär i armhålan och fick panik...minst sagt.

Jag tycker du ska ta kontakt med sjukvården och även få den kollad om du oroar dig. Du kan ju pröva att massera lite FÖRSIKTIGT och se om den försvinner förresten.

Hur som helst ska man inte gå runt och oroa sig i onödan. Jag kollade min "knöl" och allt var helt ok. En lymfkörtel....naturlig sådan. De var dock noga med att säga att jag gjort helt rätt och skulle komma tillbaka igen så fort jag kände "knölar".

• Loopington

jag fick en knöl några dagar efter förlossningen men den försvann sen. bm sa att det troligen var en mjölkkörtel, de kan finnas utspridda lite överallt och aktiveras ibland.

• vadskajaghetadå
    unclaf skrev 2008-10-18 16:35:22 följande:
    Ibörjan av min amningstid när brösten var sådär sprängfyllda så kunde jag känna hur de var knöliga. Jag har även udner graviditeten haft svullna mjölkkörtlar och lymfkörtlar som ajg trodde var cancer.Men man ska naturligtvis alltid beöka doktorn om man hittar nåt som känns konstigt. Det jag skulle hålla lite koll på om jag var du är bla huruvida knölen förändras snabbt nu idagarna, en tumör växlar inte i storlek sabbt. Men taffsa inte för mkt på den eftersom det kan reta svullna körtlar.Ring till doktorn på mån och beställ tid oavsett, så känenr du att du har "agerat" och kan kansek släppa det för ett tag. Märk också att de allra flesta knölar man hittar, även om det inte handlar om lymfkörtlar el mjölkkörtlar är godartade..
    jag har haft en del svullna lymfkörtlar i armhålan som nu försvunnit.

ska jag ringa på en lördag?

ringer sjukvårdsupplysningen nu.
  • unclaf
    sannispannisen skrev 2008-10-18 16:38:49 följande:
    jag har haft en del svullna lymfkörtlar i armhålan som nu försvunnit.ska jag ringa på en lördag?ringer sjukvårdsupplysningen nu.
    Ja sjukvårsupplysninge kan säkert ge dig lite lugnade råd. Men att ex ringa akuten på en lörlväll ger nog ingenting, de kommer säga åt dig att beställa tid hos doktor.

Hopas du hittat lite lugnade svar i tråden, och att sjukvårdsrådgivningen hjälper di gbra.
  • vadskajaghetadå

nä hon lungnade mig inte alls, fan vad ledsen jag blir
    hon lät helt kall och gav mig numret till en klinik.

• unclaf
    sannispannisen skrev 2008-10-18 16:46:56 följande:
    nä hon lungnade mig inte alls, fan vad ledsen jag blir hon lät helt kall och gav mig numret till en klinik.
    vad var det för slags klinik? Om hon lät "kall" var det säkerligen för att hon var stressad och trött på att jobba lördag... Men förstår det är jobbigt med såna svar när man är så himla orolig...

Alltså. Ren fakta: som du ludne läsa i länken så händer det att knölar uppkommer udner graviditet o amning. Det kan även göra det annars också. Cancer=ytterst ovanligt i din ålder. Har du nära släkt (mor ex) som drabbats?

Du ska till en klinik eftersom det är standardförfarande när man hittar knölar, precis som det är standardförfarande att man åker till doktorn om man blöder ur rumpan el hittar ett födelsemärke man oroar sig för. Även om det med allra största sannolikhet är nåt fullständigt ofarligt så ska man udnersöka förändrignar i kroppen.
  • vadskajaghetadå
    unclaf skrev 2008-10-18 16:50:30 följande:
    vad var det för slags klinik? Om hon lät "kall" var det säkerligen för att hon var stressad och trött på att jobba lördag... Men förstår det är jobbigt med såna svar när man är så himla orolig...Alltså. Ren fakta: som du ludne läsa i länken så händer det att knölar uppkommer udner graviditet o amning. Det kan även göra det annars också. Cancer=ytterst ovanligt i din ålder. Har du nära släkt (mor ex) som drabbats? Du ska till en klinik eftersom det är standardförfarande när man hittar knölar, precis som det är standardförfarande att man åker till doktorn om man blöder ur rumpan el hittar ett födelsemärke man oroar sig för. Även om det med allra största sannolikhet är nåt fullständigt ofarligt så ska man udnersöka förändrignar i kroppen.
    tack så mycket för det lungnande orden.
    det finns inget sånt i släkten.
  • vadskajaghetadå

har lite feber men det beror säkert på en tandinfektion eller ontet i halsen.

• vadskajaghetadå

ja la en varm handduk i bh:n..och nu hittar jag inte knöken..är edt för bra för att va sant???

• unclaf
    sannispannisen skrev 2008-10-18 17:59:57 följande:
    ja la en varm handduk i bh:n..och nu hittar jag inte knöken..är edt för bra för att va sant???
    Jag fick varma omslag på bb och då minskade svullnaden i mina bröst radikalt. Det var toppen med fetvadd innanfö amningbh nä rman hade svullna och spända bröst...

Nu hänger de mest som påsar ;)...snälla svullnad..kom tillbaka :)
  • vadskajaghetadå
    unclaf skrev 2008-10-18 18:04:35 följande:
    Jag fick varma omslag på bb och då minskade svullnaden i mina bröst radikalt. Det var toppen med fetvadd innanfö amningbh nä rman hade svullna och spända bröst...Nu hänger de mest som påsar ;)...snälla svullnad..kom tillbaka :)
    taxöron här med mellan svullnaderna.
    jag önskade att det skulle va mjölkstockning eftersom det då minskar risken för att det ska vara cancer.
    (jag vet vilket helvete det kan va att ha stockning)
Svar på tråden knöl i bröstet!!?fler som haft det?