• gnagaren

Är det farligt att bli överhettad av värmen som gravid???

Det är ju sååå varmt ute o jag mår piss. Hjärtklappning, huvudvärk mm, fast jag dricker mycket.
    Har märkt att bebben börjat röra sig mycket nu domhär dagarna.Är det farligt? Mår bebben dåligt att att jag blir varm o mår dåligt av värmen??

En sak till: Är det farligt att använda för trånga byxor, kjolar som sitter åt i lindningen jättemycket?

V24...

• Svar på tråden Är det farligt att bli överhettad av värmen som gravid???
  • LilleKylle

För det första ska du nog undvika att gå med tajta kläder, speciellt nu när det är så varmt ute.
    Jag känner också av min bebis då jag är ute i solen, den sparkar och vänder sig och är allmänt less på att den får solljus på sig, så jag brukar lägga en tröja eller nåt över magen och då lugnar den sig.Absolut tror jag att den känner av att du blir varm. Bra att du dricker mkt, det är ett måste i detta varma väder. Man får tänka på att inte vara i direkt solljus för mkt, utan sätt dig lite i skuggan och pusta ibland. :)

• lata kocken Johanna

se till att få i dej salt oxå

för lite salt kan ge precis de symptom du pratar om - hjärtklappning huvudvärk illamående yrsel dubbelseende hörselfenomen etc
    = solsting (det är en dum omskrivning för saltbrist)

• gnagaren

okej, då får jag tänka på det. tackar

• listo

Det ska mycket till för att barnet ska bli påverkat av värmen utomhus. Det krävs att du blir rejält uttorkad för att det ska vara någon risk.
    Innan dess kör barnet enligt filosofin "man tager vad man haver", och knycker helt enkelt det nödvändiga av dig. Du kan alltså må rejält dåligt innan barnet påverkas.
    Men för den skull ska du naturligtvis inte slarva med vätska och salter!
    Barnet kan säkert KÄNNA att det är varmare ute, men det påverkar alltså inte på något negativt sätt.

Sedan är det inte farligt på något vis att gå med tajta kläder. Barnet är återigen så väl skyddat att en trång kjol eller trånga byxor inte påverkar ett dugg. Däremot är det förstås väldigt obekvämt för dig själv, så för den skull kan man ju rekommendera lite lösare kläder...

• Knoddas

Jag brukar blöta en tunn handuk och lägga på magen när jag är ute i värme. Jätteskönt och då slipper man oroa sig över att bebben kan bli för varm därinne!

Svar på tråden Är det farligt att bli överhettad av värmen som gravid???