• Smultronstaellet

Är er centraldammsugare värda sina investering?

Vi står i valet och kvalet om vi ska investera ca 10.000kr på en centraldammsugare i vårt bättre begagnade hus, eller inte. Huset är 129+129kvm

Vi kommer behöva 12m dammsugarslang, en uppe och en nere, den fasta sugkanalen ca 11m.

Vi behöver verkligen era bästa råd i den här frågan.

Rekommenderar ni något speciellt märke eller inget alls?

Hur tycker ni sugförmågan är?

Är det värt alla pengar och håller den?

Alla + eller - ni kan tänka er!

/Villrådig

Melker 4½år, Vidar 1 3/4år, Amanda 7 månader
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-19 16:48
    Ni får gärna beskriva era planlösningar och antal kvm per plan... Undrar om det är jobbigare att dammsuga om man har många rum per plan gentimot öppen planlösning.

Ni som gillar eller ogillar er centraldammsugare, vad har ni för märke och typ samt årgång.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är er centraldammsugare värda sina investering?
  • Kjelle

Har kört med Centraldammsugare i många år.
    Suveränt bra, tystgående(finns ju undantag som med allt)
    Vi har Electrolux i senaste huset, minns inte modell, men den hörs knapp och har mycket bra sugförmåga.
    Skönt att slippa dra runt på en maskin som låter, och bära i trappor, slå sönder hörnlister etc

Det enda minuset var priset. Kostade väl 6-7.000:-

• mimmi 1

Jag gillar inte centraldammsugare..
    * för lång slang att dra efter sej
    * tar stor plats att förvara
    * kan fastna föremål på väg mellan slangen och behållaren,
    och grattis, om det sitter i väggen nånstans!
    * kul om barnen kommer på att det försvinner grejer om man
    stoppar in dom i uttagen!

Som jag ser det, så finns det bara två fördelar
    det ena är att man slipper utblåset, med dammpartiklar som följer med.. det andra är att man slipper utgiften med dammsugarpåsar...

• Kjelle

Fast man måste ju inte ha en så pass trist modell som suger igång bara man öppnar luckan.
    Det låter stenålder...

"Min" dammsugare kräver att slangen är i och att jag trycker på ON/OFF-knappen på handtaget.
    Annars händer inget.

Sedan är det dömt att misslyckas om man inte direkt efter dosan sätter en snäv vinkel. Fastnar nåt, gör det det direkt.
    Har sett exempel där folk installerat med 45 graders böjar, ibland t om 30 direkt vid luckan, och då kan ju nästan vad som helst sugas in.
    Och jojo, visst har mannen i huset "råkat" få till en 90-gradare inne i väggen, och vad fastnar inte där???

Det gäller att göra det smidigt och rätt.
    Det som ev fastnar, ska göra det direkt vid dosan, inte inne i väggen.

mimmi 1 skrev 2008-10-18 21:58:48 följande:

Jag gillar inte centraldammsugare..* för lång slang att dra efter sej* tar stor plats att förvara* kan fastna föremål på väg mellan slangen och behållaren,och grattis, om det sitter i väggen nånstans!* kul om barnen kommer på att det försvinner grejer om man stoppar in dom i uttagen!Som jag ser det, så finns det bara två fördelardet ena är att man slipper utblåset, med dammpartiklar som följer med.. det andra är att man slipper utgiften med dammsugarpåsar...
  • mimmi 1

Ja, tekniken går väl frammåt, även på centraldammsugare
    men fortfarande är väl slangen ett åbäke?

• Kjelle

Smaksak
    Den är lång, men väger inte mycket.

mimmi 1 skrev 2008-10-18 22:09:52 följande:

Ja, tekniken går väl frammåt, även på centraldammsugare men fortfarande är väl slangen ett åbäke?
  • Tjatte

Totalt överreklamerat och en helt onödig investering! Inte för att saker kan fastna som nämnts ovan, för det har inte hänt under de sju år vi har haft vår. Men för att sugförmågan inte är bättre än en vanlig dammsugare och att slangen tar jättestor plats vid förvaring. En vanlig dammsugare tar mindre plats och suger lika bra, men kostar en bråkdel. SÅ tung är inte en dammsugare att dra runt på.

• Linda1976

Superbra!! Det blir renare, luktar inte "dammsugare". Vi valde till det när vi byggde huset, och det är 5,5 år sen. Inget har nånsin fastnat.

Jag tycker absolut att det är värt det!!

• Cia o krabaten

mimmi 1 skrev 2008-10-18 21:58:48 följande:

Jag gillar inte centraldammsugare..* för lång slang att dra efter sej* tar stor plats att förvara* kan fastna föremål på väg mellan slangen och behållaren,och grattis, om det sitter i väggen nånstans!* kul om barnen kommer på att det försvinner grejer om man stoppar in dom i uttagen!Som jag ser det, så finns det bara två fördelardet ena är att man slipper utblåset, med dammpartiklar som följer med.. det andra är att man slipper utgiften med dammsugarpåsar...
    [/citat]
    Tjatte skrev 2008-10-18 22:19:11 följande:
    [citat]
    Totalt överreklamerat och en helt onödig investering! Inte för att saker kan fastna som nämnts ovan, för det har inte hänt under de sju år vi har haft vår. Men för att sugförmågan inte är bättre än en vanlig dammsugare och att slangen tar jättestor plats vid förvaring. En vanlig dammsugare tar mindre plats och suger lika bra, men kostar en bråkdel. SÅ tung är inte en dammsugare att dra runt på.
    Håller med båda!
    Har en rel ny, byggde hus för snart 4 år sen och valde då centraldammsugare.
    Personligen avskyr jag slangåbäket och enda anledningen till att jag använder den är som Mimmi skrev och för att jag BETALAT ett antal tusen extra för att få den i huset!!!

Vi har en och samma slang till under och övervåningen så den får man bära emellan, men det funkar ju.
    HAr ett uttag på varje våning.

Låter inte mindre och suge är lika bra som en vanlig.
    Nej, inte värt pengarna.
  • hotten

vi satte in den när vi byggde huset, mest för att gubben tyckte det var så bekvämt!?(han som aldrig damsugit typ)

ok det funkar, inga problem... men slangen tar ju likaplats som end damsugare skulle göra så jag ser faktiskt ingen mer fördel med centraldamsugare än de att man slipper tömma den så ofta som vanliga damsugare..
    fast jo den skall ju ge enormt bättre inomhus klimat, men då ingen av oss har några som hellst allergiska problem så är det inget direkt vi tänker på, fast nån nackdel är det ju inte.

• Glenda Glad

Jag tycker att den är bättre än en vanlig.
    I en vanlig dammsugare så åker ju en del småpartiklar ut ur filtret igen. Man slipper lukten av gammal dammsugare. Min man är känslig mot damm, men fixar utan problem att köra centraldammsugaren.

Vi hade tidigare en billigare variant från jysk eller jula eller något. Den var det massa problem med. Nu köpte vi en Husky som är verkligen rejäl och totalt utan strul. Ska man köpa så ska man nog investera i kvalitet redan från början.
    Vi har en slangvinda på övervåningen och en på undervåningen. Funkar jättebra.

* Är i v 32*
  • Cia o krabaten

*#=&)"?*
    Nu har jag just jävlats med slangen och dammsugit hela huset igen.
    HATAR centraldammsugaren!
    Slangen blir veck på och är i vägen och river ner saker och skit!

• Runguska

Jag har ingen själv men min mamma lovordar deras så jag tror att hon är nöjd.

• AnneSophie

Jag måste säga, som nybliven ägare till en centraldammsugare (relativt nyinsatt i huset som vi köpt och dyrare modell) att jag aldrig skulle investera i en sådan om jag fick välja. Överreklamerat.
    Tycker att det är såååå klumpigt med all slang, inte ett dugg smidigt. Inte blir det renare heller. Tystare? Jovars, om man då bortser från mina frustrerade grymtningar och svordomar.  
    Nä, jag ska köpa en ny dammsugare istället. En riktig sådan.

« Absolut bäst! -

»
  • Miss Lau

Kommer aldrig mer att vara utan centraldammsugare!

Vi har en rätt dyr modell från Elektrolux och den suger bara om man stoppar in slangen och trycker på on/off knappen som sitter där man håller. Suger bättre än alla andra dammsugare vi haft och slangen tar ungefär lika mycket plats som en vanlig dammsugare. Låter väl ungefär som en vanlig dammsugare men eftersom vi har vår i förrådet är det inget vi hör. Och det bästa av allt är ju att man får rent och inte en massa skit som bara åker rakt igenom!

• Vårsolen

en kompis till mig har centraldammsugare och tja, den är närapå helt värdelös,det är klumpigt med den långa slangen, den väsnas endel och inte blir det direkt renare heller..

Svar på tråden Är er centraldammsugare värda sina investering?