Fast man måste ju inte ha en så pass trist modell som suger igång bara man öppnar luckan.
Det låter stenålder...
"Min" dammsugare kräver att slangen är i och att jag trycker på ON/OFF-knappen på handtaget.
Annars händer inget.
Sedan är det dömt att misslyckas om man inte direkt efter dosan sätter en snäv vinkel. Fastnar nåt, gör det det direkt.
Har sett exempel där folk installerat med 45 graders böjar, ibland t om 30 direkt vid luckan, och då kan ju nästan vad som helst sugas in.
Och jojo, visst har mannen i huset "råkat" få till en 90-gradare inne i väggen, och vad fastnar inte där???
Det gäller att göra det smidigt och rätt.
Det som ev fastnar, ska göra det direkt vid dosan, inte inne i väggen.
mimmi 1 skrev 2008-10-18 21:58:48 följande:
Jag gillar inte centraldammsugare..* för lång slang att dra efter sej* tar stor plats att förvara* kan fastna föremål på väg mellan slangen och behållaren,och grattis, om det sitter i väggen nånstans!* kul om barnen kommer på att det försvinner grejer om man stoppar in dom i uttagen!Som jag ser det, så finns det bara två fördelardet ena är att man slipper utblåset, med dammpartiklar som följer med.. det andra är att man slipper utgiften med dammsugarpåsar...