• gnillrävs

    "Vanlig" ivf-behandling för 46-åring. var? någon som vet?

    En vän till mig som är 46 år fyllda vill göra en "vanlig" ivf-behandling tillsammans med sin man, alltså pröva att bli gravid med sina egna ägg och sin mans spermier. Hon har ringt runt till de flesta privatklinikerna i Sverige och funnit att ingen vill ta emot henne eftersom hon är över 42 år gammal. Hon är väl medveten om att oddsen är dåliga men vill ändå ge det en chans.

    Jag är själv höggravid efter en IVF-behandling gjord på Fertilitetscentrum i Göteborg, jag startade min behandling när jag var över 44 år så denna mer strama hållning tycks vara en ganska ny policy.

    Är det någon som har något tips att ge min vän. Finns det kanske någon klinik utanför Sveriges gränser där man kan göra en "vanlig" ivf trots att man är 46 år?

    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden "Vanlig" ivf-behandling för 46-åring. var? någon som vet?
  • Mirva

    Ja, på Ava Peter-kliniken i S:t Petersburg kan man göra en "vanlig" IVF till och med det år då kvinnan fyller 49 år. Dock påpekar de att chanserna till graviditet är små, men det vet ju redan din vän. Där är ingen väntetid.

  • mandrea

    I den åldern är chanserna ofta större att lyckas bli gravid och behålla barnet vid naturlig befruktning. Äggdonation i våra baltiska grannländer är ju annars en utmärkt lösning för "äldre" kvinnor. Hoppas det ordnar sig för henne :)

  • Mirva

    mandrea skrev 2008-10-19 02:05:06 följande:


    I den åldern är chanserna ofta större att lyckas bli gravid och behålla barnet vid naturlig befruktning. Äggdonation i våra baltiska grannländer är ju annars en utmärkt lösning för "äldre" kvinnor. Hoppas det ordnar sig för henne :)
    Chanserna att bli gravid vid 40+ är betydligt större genom en IVF än naturlig befruktning, det hävdar samtliga fertilitetsexperter jag talat med. Varifrån har du fått sådana kontroversiella uppgifter och hur förklaras det?
  • mandrea

    Litade blint på min sambo som är barnläkare, borde jag kanske inte gjort. Ska lugga henne om hon har fel och gör mig till åtlöje!

  • Mirva
    mandrea skrev 2008-10-19 03:35:33 följande:
    Litade blint på min sambo som är barnläkare, borde jag kanske inte gjort. Ska lugga henne om hon har fel och gör mig till åtlöje!
    Uppdatera gärna om vilka ljud hon utstötte under luggningen!

    Fråga henne gärna om hennes källor. Nyfiken.
  • entjej

    Grejen är väl det att om man inte har något "fel" som utebliven ägglossning eller annat så att man inte kan bli gravid utan hjälp pga det så är den stora vitsen med IVF att man får fler ägg att välja mellan. Om man är äldre är man oftast svårstimulerad och får inte så många ägg. Om man t ex bara får ett ägg så blir kanske inte chansen större än om man försöker själv. Om man inte har något annat fel/hinder som IVF hjälper en förbi. För man kan ju inte förbättre äggkvalitén vid IVF. Men detta är mer spontana tankar från mig. Jag vet inte hur många ägg man kan få när man är 46. Men det var intressant att trådstartaren fick göra IVF när hon var 44. Önskar henne vän lycka till!

  • gnillrävs

    Tack så mycket för svar Mirva jag ska genast vidarebefodra till min vän! Hon kommer att bli jätteglad!

  • isisisis
    Mirva skrev 2008-10-19 02:29:29 följande:
    mandrea skrev 2008-10-19 02:05:06 följande:
    Chanserna att bli gravid vid 40+ är betydligt större genom en IVF än naturlig befruktning, det hävdar samtliga fertilitetsexperter jag talat med. Varifrån har du fått sådana kontroversiella uppgifter och hur förklaras det?
    Enligt IVF Falun var mina chanser med IVF mycket lägre än vid egna försök.
    Då var jag 42 år.
    Så det stämmer inte.
    Falun är ganska framstående inom IVF.
  • isisisis

    TS.

    Jag tycker du ska råda din vän att läsa igenom trådarna här inne.
    Endel innehåller statistik.
    BLA Kodamas tråd.
    Att du lyckats med IVF vid 44 års ålder hör skulle jag vilja påstå till den mycket lilla minoriteten.

    Din vän bör kolla upp sina hormonvärden och FSH nivåer hur som helst innan hon bestämmer sig för något tycker jag.

    Annars måste jag säga att jag tycker det låter som ett ganska
    väl optimistiskt förslag.

    Jag har varit på FL i snart 5 år,och lärt mig en hel del under tiden.Genom egna försök och genom andras erfarenhet och gemensamma efterfostkningar efter information.

    Var och en bestämmer ju vad man vill göra med sina pengar.

    Men själv skulle jag aldrig råda en vän jag bryr mig om att lägga pengar på en IVF behandling vid 46 års ålder.

    Jag hade hellre rått henne till att fundera över äggdonation istället.

    Den behandlingen behöver inte bli dyrare,och chanserna att lyckas är ca 30-50% beroende på hur man tolkar statistiken.

    Men chansen vid IVF i den åldern är så gott som obefintlig skulle jag vilja påstå.

    Man kan ju vara en stor optimist,eller så kan man se till kalla fakta.

    Det är ju upp till var och en.

    Inte min mening att vara dum,bara talar om vad jag anser.

  • jagäraf

    Förlåt en ovanligt obildad ( ) 47-åring men vad innebär ivf? Alltså, tar man ut något ägg och befruktar eller är det insemination? Vad jag har förstått så är chansen att bli gravid i min ålder och därikring 0-1 % vilket alltså är i princip lika med noll. Skulle man bli gravid är risken för missfall över 50 % så att lyckas bära fram ett fullgånget barn är väl alltså högst en halv procents chans och det måste väl också gälla för ivf?

Svar på tråden "Vanlig" ivf-behandling för 46-åring. var? någon som vet?