• Anonym (korkad)

Kan en bebis strypas i magen av navelsträngen?

Min bebis sparkar och är aktiv hela tiden.

Känner en familj där bebisen hade navelsträngen hårt lindad två varv runt halsen och därför inte kunde komma ut den vanliga vägen.

Mamman till barnet trodde att det var för att den var så aktiv under graviditeten.

Min fråga är kan de strypas av den före förlossningen?

• Svar på tråden Kan en bebis strypas i magen av navelsträngen?
  • Miew

Nej, de kan inte strypas det vanliga sättet innan de föds. Men de kan få en knut på navelsträngen och då får de inget syre eller näring. Men det är EXTREMT ovanligt.

• snapdragon

borde de inte kunna "strypas" på det sättet att blodet hindras från att cirkulera om navelsträngen snos hårt runt halsen?

• elinville

De bored kunn strypas på så vis att blodförsörjningen till huvudet och/eller blodförsörjning i navelsträngen stryps, men de stryps inte i den meningen att lufttillförseln stryps eftersom de inte andas (de andas, men inte för att så syre)

Maja 070703
  • snapdragon

nej, men resultatet lär ju bli detsamma ?

elinville skrev 2008-10-19 11:42:25 följande:
    De bored kunn strypas på så vis att blodförsörjningen till huvudet och/eller blodförsörjning i navelsträngen stryps, men de stryps inte i den meningen att lufttillförseln stryps eftersom de inte andas (de andas, men inte för att så syre)
  • tjejligan

Vår äldsta dotter hade knut på navelsträngen men det ar ingen fara med henne. Navelsträngen är ju ändå ganska lång så det är ju i slutskedet som den "dras åt tror jag?! Och då har ju BM fäst "nålen" på huvudet och vet hur barnet mår. Nu gick det ganska fort 4,5 h från första värk och 15 min krystningar innan hon var ute.
    BM så ojdå en äkta knut! Så det är nog inget du behöver oroa dig för. Jo, hon levde rövare inne i magen...

• Saadie

En man frågade en barnmorska varför man inte gjorde ett ultraljud sent i graviditeten för att se om barnet hade navelsträngen runt halsen eller så för att isf göra kejsarsnitt (mangjorde tydligen så i hans hemland).

Barnmorskan svarade då att om vi gör ett ultraljud och ser att barnet är helt inlindad i navelsträngen, så kan det vara så att dagen efter gör vi ett nytt och ser att barnet har trasslat ut sig.

20% av alla barn föds med navelsträngen runt halsen, men det är ingen fara (i de flesta fall) för att barnmorskan är med och flyttar på den vid förlossningen.

Ju mer barnet drar och sparkar, desto längre blir navelsträngen i magen.

Skulle det vara några problem så märks det när barnmorskan kollar hjärtljuden på kontrollerna, och under förlossningen kollar man ju barnets hjärtljud hela tiden.

• englarum2008

Min förra bebis fick en knut på navelsträngen o tyvärr slutade det illa. Vill inte skrämmas men det kan ju faktiskt hända även om det är extremt ovanligt. Jag hamnade i den statestiken..... Är nu åter gravid o är jätterädd att detta ska hända igen.
    Kram

• AngelEye

En bebis kan absolut strypas av navelsträngen tyvärr. Jag kom ut helt blå genom kejsarsnitt och navelsträngen var lindad runt halsen.

• Shirley

Vår ena dotter hade en äkta knut på navelsträngen som det heter. Den var stenhård! Alla våra barn har vart vääldigt aktiva i magen!
    Iaf så klarade hon sig bra, snittades 14 dagar innan bf med henne.. vet inte hur det gått om jag fött vaginalt senare *vill inte tänka på det heller* Men enligt bm kunde hon fått syrebrist då värkarbetet dragit igång...

Och ja barn kan strypas av navelsträngen om den snärjs åt runt halsen för hårt. Det är inte vanligt men det händer tyvärr.

• Anonym (E)

Hade själv navelsträngen två varv runt halsen när jag föddes, blev även akut kejsarsnitt pga moderkaksavlossning..slutade ju bra som var tur för mig:)

• Mollie77

Ja de finns dom som dött av de..Men ytterst ovanligt är de.....

• elinville
    snapdragon skrev 2008-10-19 11:45:12 följande:
    nej, men resultatet lär ju bli detsamma ?
    jo, precis...tyvärr. Men som många skrivit, mkt ovanligt! Men söker man så finner man...finns alltid någon som tyvärr har tragiska historier bakom sig
    Maja 070703
Svar på tråden Kan en bebis strypas i magen av navelsträngen?