• Anonym

Dumt att köpa bostadsrätt efter 5 månader tillsammans? eller ska han stå på lånet?

Det känns rätt och vi har varit tillsammans ett tag!

Har nu hittat en fin bostadsrätt under en halv miljon.
    Frågan är om det är dumt att köpa?

Helst vill jag inte ha lån, kan man låta honom köpa den om han tycker det är ok?
    Hur gör man då med hyra osv?

Tycker ni det är orättvist?

• Svar på tråden Dumt att köpa bostadsrätt efter 5 månader tillsammans? eller ska han stå på lånet?
  • Mamsis

Hur ska du kunna hindra honom att köpa något med eget lån/egna pengar? Eller bor ni tillsammans redan nu?

Jag tycker ni bör betala efter % hur ni tjänar och att han betalar lite mer av lånet kankse, men avgiften till bostadsrättsbolaget kan ju ses som "hyra". Alternativt at han betalar det själv och du betalar mer på maten eller så.
    Men ni bör skriva ett avtal er emellan OM det skulle ta slut så inte han står där sen och måste lämna bostadsrätten till dig.

• antispantis

Låter du han köpa bostaden själv så kan du inte komma och kräva någon del av den

• Anonym (50)

Om han skulle stå för lånen så betalar han av på dem samt amorteringar och ni delar på avgiften och el. Men då har han rätt till vinsten när ni säljer den.

Men under en halv miljon delat på två är inga lån att prata om... Tycker ni ska dela rakt av. Jag skulle iaf tycka att det kändes skumt att min sambo köper en lägenhet och betalar av på den men vi båda bor i den, om vi hittat den tillsammans och tanken är att vi ska bo där båda två...

Varför vill du inte ha lån? Vad tycker din pojkvän om att stå på hela lånet själv?

• Anonym

Jag & min man flyttade ihop efter 2 mån köpte oss en bostdasrätt efter 4 mån, köpte oss ett hus 4 år senare det är nu snart 9 år sedan vi är gifta sen 3 år & har en underbar dotter på 2 år & hoppas på syskon i framtiden.

Är man säker så varför inte, men de verkar som du tvekar TS???
    Då skulle jag inte fullföljt köpet utan väntat.

• carrobarro84
    antispantis skrev 2008-10-19 13:58:47 följande:
    Låter du han köpa bostaden själv så kan du inte komma och kräva någon del av den
    jo det är det hon kan, om den införskaffas för gemensamt bruk ska den delas 50/50 enligt sambolagen vid en bodelning
  • carrobarro84

jag tycker att det är orättvist i och med att han får stå för risken men den fortfarande ska delas vid en ev. bodelning.

• eeisor
    Svar på #2
    Jo, ts har rätt till halva lägenheten även om han köper den själv. Detta enligt sambolagen, införskaffas en bostad för gemensamt boende så anses den som bägges egendom oavsett vem som står som ägare. Däremot kan man väl fundera på om det är moraliskt rätt att han står ensam på lån och sno honom på hälften om det går åt pipan.

Mitt råd till ts är att låt honom köpa den, men skriv ett samboavtal som reglerar ägandet av lägenheten. Är ni fortfarande sammanboende om något/några år så är det ju bara att riva avtalet senare.
    antispantis skrev 2008-10-19 13:58:47 följande:
  • Anonym

Vi har funderat på om hans ska köpa den just för att det är så nytt och det var hans förslag.
    nu blir det dock lite dyrare för honom per månad såklart och det känns lite jobbigt för mig.
    Vet inte hur man ska göra.

Egentligen vill jag inte binda mig och ha lån,än.

• Anonym

På tisdag är det visning i alla fall och mysigare boende får man leta efter!!! Åhhh!

men säg ett lån på 450 000 kr delat på två, det är ju ändå ett lån menar jag. Jag vill inte ha lån just nu :)
    Men det känns å andra sidan orättvist om han köper den. Fast det är ju då han som får pengarna sen och vi skulle skriva av samboavtalet har vi bestämt.

• Anonym

Tycker det är egoistiskt av dig att låta han bara ta lån bara för du inte vill ha lån alls.

Svar på tråden Dumt att köpa bostadsrätt efter 5 månader tillsammans? eller ska han stå på lånet?