Anonym skrev 2008-10-19 14:57:18 följande:
Vi har funderat på om hans ska köpa den just för att det är så nytt och det var hans förslag. nu blir det dock lite dyrare för honom per månad såklart och det känns lite jobbigt för mig. Vet inte hur man ska göra. Egentligen vill jag inte binda mig och ha lån,än.
Månadskostnaden för bostaden är naturligtvis rimlig att dela om ni ska bo där ihop. Månadskostnaden inkluderar månadsavgift, ränta (efter skatteavdrag), el och hemförsäkring (om han stoppar in en stor handpenning är det dessutom rimligt att räkna utebliven ränta på handpenningen som kostnad). Amortering på lånet ska den som har tagit lånet betala eftersom det inte är en kostnad utan en form av sparande. Det behöver alltså inte alls bli dyrare för honom per månad, det är lätt för dig att ersätta honom för din del av månadskostnaden.
Om ni gör så här bör ni skriva ett samboavtal som säger att lägenheten inte ska ingå i samboegendomen. Då har du ingen rätt till lägenheten vid en separation. Du har inte heller rätt till någon del av vinsten vid försäljning av lägenheten.