• Anonym

Dumt att köpa bostadsrätt efter 5 månader tillsammans? eller ska han stå på lånet?

Det känns rätt och vi har varit tillsammans ett tag!

Har nu hittat en fin bostadsrätt under en halv miljon.
    Frågan är om det är dumt att köpa?

Helst vill jag inte ha lån, kan man låta honom köpa den om han tycker det är ok?
    Hur gör man då med hyra osv?

Tycker ni det är orättvist?

• Svar på tråden Dumt att köpa bostadsrätt efter 5 månader tillsammans? eller ska han stå på lånet?
  • Anonym

det är ju dels det men mest att det är i början och vi är osäkra, det var ju hans förslag från början eftersom han tyckte samma sak. Då är det bara för mig att flytta om det tar slut. Enklare så.

• Anonym

Låter inte som ni är redo att flytta ihop, inte du iallafall eftersom du är så osäker.

• Anonym

han säger ju samma sak. men vi har ju inte varit tillsammans länge, det kan man ju inte påstå :)känns som det är klokt att tänka efter lite då.

• Anonym

Måste nog hålla med ovanstående.

Jag har varit ihop med min karl i snart fyra månader och vi letar hus.
    Självklart ska vi dela lånet.

Man kan tycka att det är naivt *ler* men jag vet att det är rätt :)

• Anonym
    Anonym skrev 2008-10-19 18:10:25 följande:
    Låter inte som ni är redo att flytta ihop, inte du iallafall eftersom du är så osäker.
    Fast det betyder kanske inte att TS inte är redo för förhållandet, men kanske att hon inte är mogen för "vuxenlivet" med lån...?
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-10-19 18:16:32 följande:
    Måste nog hålla med ovanstående. Jag har varit ihop med min karl i snart fyra månader och vi letar hus. Självklart ska vi dela lånet. Man kan tycka att det är naivt *ler* men jag vet att det är rätt :)
    Tillägg: vi kommer också att ha gemensam ekonomi när vi flyttar ihop.
  • Anonym

Att flytta ihop så snabbt beror ju på om man är runt 20 någonting eller 40 någonting...
    Visst det finns undantag på båda håll jag vet, innan ni kastar er över tangentbordet och skjuter skarpt.
    Men faktiskt så beror det på om man levt ett tag och vet vad man vill med livet än om man träffat någon kille lite ung och bli rosakär...

• Mamsis

Jag tycker TS resonerar klokt. Om det tar slut kan hon bara flytta och inget krångel om de skriver samboavtal.

• Anonym

Vi närmar oss 30 båda två och vet vad vi vill så det är inte frågan om det. Det är bara det att jag vet att det ändå kan ta slut och helst inte vill binda upp mig än, kanske känns det inte 100 eller så är jag lite rädd bara, vad vet jag.

Vi ska gå på visningen i alla fall så får vi se hur vi gör.

• PetterL
    Anonym skrev 2008-10-19 14:57:18 följande:
    Vi har funderat på om hans ska köpa den just för att det är så nytt och det var hans förslag. nu blir det dock lite dyrare för honom per månad såklart och det känns lite jobbigt för mig. Vet inte hur man ska göra. Egentligen vill jag inte binda mig och ha lån,än.
    Månadskostnaden för bostaden är naturligtvis rimlig att dela om ni ska bo där ihop. Månadskostnaden inkluderar månadsavgift, ränta (efter skatteavdrag), el och hemförsäkring (om han stoppar in en stor handpenning är det dessutom rimligt att räkna utebliven ränta på handpenningen som kostnad). Amortering på lånet ska den som har tagit lånet betala eftersom det inte är en kostnad utan en form av sparande. Det behöver alltså inte alls bli dyrare för honom per månad, det är lätt för dig att ersätta honom för din del av månadskostnaden.

Om ni gör så här bör ni skriva ett samboavtal som säger att lägenheten inte ska ingå i samboegendomen. Då har du ingen rätt till lägenheten vid en separation. Du har inte heller rätt till någon del av vinsten vid försäljning av lägenheten.
  • Anonym

Vet att jag inte har rätt till vinst eller liknande och det gör inget alls.

men är det heldumt att göra så här av mig tycker ni?

• Mamsis

Jag tycker du tänker smart. OM det tar slut så blir det enklare, skriv ett samboavtal bara så är det ur världen.

Sen hur ni delar upp betalningen finns det ju olika sätt att göra på.

• Anonym

jag kommer ju isåfall självklart ta halva hyran (vilket inte blir mycket) och sedan driftskostnader som tillkommer.
    räntekostnad vet jag inte hur man gör med?

• Anonym

Känns lit dumt att låta honom köpa men det var ju ahns förslag.
    Annars skulle jag isåfall köpa men jag är inte sugen på det i nuläget och han har mycket mer pengar än mig.

• PetterL
    Anonym skrev 2008-10-20 15:11:07 följande:
    jag kommer ju isåfall självklart ta halva hyran (vilket inte blir mycket) och sedan driftskostnader som tillkommer.räntekostnad vet jag inte hur man gör med?
    Det är väl självklart att du betalar halva räntekostnaden (efter skatteavdrag) också. Den är ju en del av månadskostnaden. Amorteringen, däremot, ska du inte vara med och betala.
Svar på tråden Dumt att köpa bostadsrätt efter 5 månader tillsammans? eller ska han stå på lånet?