• Danne123

Varför finns det inte några roliga kvinnor?

När man tittar på olika humorprogram så slås man ofta av hur oerhört få roliga kvinnor det finns. I kollar man på ståup-komiker i Sverige och resten av världen finns det knappt någon rolig kvinna. Humor-program på TV, vilka har vi där? Annika Lantz och Pia Johansson? Jag får eksem av att se/höra dom två. De är levande bevis för att det knappt finns några roliga kvinnor om de nu ska tillhöra humoreliten i Sverige.
    Varför är det på detta viset och kan man göra någonting åt det? Saknar kvinnor humor? Ska vi kvotera in kvinnor i humorprogramen?

• Svar på tråden Varför finns det inte några roliga kvinnor?
  • lunkentuss

Ja urk dom två är ju bara för mkt!
    Däremot tkr jag Mia och Klara på ettan är kul

• demokrati tack

Maria Möller är kul

• OMWF

Sarah silverman, Ellen Degeneres, Suzanne Westenhoefer, Bridget Mcmanus. För att nämna några, alla väldigt roliga kvinnor. Så nej, kvinnor saknar inte humor. Wanda Sykes är hysteriskt rolig också.

Men det finns ju fler manliga komiker, not sure why.

• Danne123

Med tanke på att vi är drygt 6 miljarder människor på jorden och ungefär hälften av dessa är kvinnor så vore det konstigt om det inte fanns någon utav dessa dryga 3 miljarder kvinnor som är rolig. Men jag skulle vilja påstå att för varje rolig kvinna finns det 100 roliga män. Iaf om man ser till humor på film, tv och radio.
    Ville inte att detta skulle bli en tråd där man name-droppar "roliga" kvinnor utan mer se hur ni ser på det faktum att kvinnor inte är lika roliga som män.

• OMWF

Fast kvinnor är ju roligare än män. Men det kanske är fler män som vill jobba med det.

• Maggis

Beror väl också på vad man menar med "rolig".
    Vissa människor som anses vara skitroliga ser jag ingen som helst poäng med medan jag kan skratta hysteriskt åt andra. Humor är, som bekant, en smaksak.

Kanske är det så attans enkelt att det är lättare för en manlig komiker att synas och få uppmärksamhet? För att det skulle vara ett "faktum" att män generellt är roligare än kvinnor kan jag inte riktigt gå med på. Klart är i alla fall att många män tror de är roligare än kvinnor men det säger ju ingenting om hur det faktiskt står till med det.

//Maggis
  • Göteborgsmamman75

Mia och Klara är de två roligaste komikerna i Sverige tycker jag och de är ju kvinnor

Jag tycker det är jätteroligt deras program, men kanske är det för jag är kvinna och har hög igenkänningsfaktor i deras sketcher.

Medans män inte alls känner igen sig i de kvinnliga nojorna. Vem har sagt att det män tycker är roligast är en "riktigare" humor och det kvinnor tycker är roligast är mindre rolig humor?

• väduren66

Jag håller med Maggis med att många män tror att dom är roliga och att humor är en smaksak. Enligt min familj har jag tråkig humor då jag inte tycker att program som "Nile city", "Mr Bean" och liknande är kul.
    Men en kvinna som är favorit för mej är Annika Andersson. Hon är hur rolig som helst.
    Pia Johansson och Annnika Lanzt kopplar jag bort genast. Synd att förstöra P4 på en fredag.

Svar på tråden Varför finns det inte några roliga kvinnor?