• SolOchSnö

Hjälp! Borra i gipsvägg, vilken plugg, hur fixa?

Jag skulle sätta upp handdukshängare i badrummet på en gipsvägg. Det är en avlång metallplatta med krokar, alltså en alldeles vanlig handdukshängare.

Jag frågade på Coop bygg vilken skruv och plugg jag skulle använda. Om jag hade valt själv så skulle jag ha tagit skruvarna som följde med hängaren och köpt vanliga röda eller bruna plastpluggar. Men den som jag frågade sa att i gipsvägg ska man ha speciella gipspluggar. Det var stora pluggar med gängor utanpå och man skulle först hamra in dem och sedan skruva in dem i väggen med hjälp av borrmaskinen.

Jag försökta göra det och resultatet är jättestora hål i väggen och att pluggen blev förstörda av borrmaskinen. Pluggen blev urholkade av borrmaskinen och hålen är för stora för skruvarna. Nu vet jag inte vad jag ska göra.

Jag funderar på att sätta in vanliga plugg inuti gipspluggen och skruva i det. Tror ni att det fungerar?

Är det någon som har använt gipsplugg och lyckats?

• Svar på tråden Hjälp! Borra i gipsvägg, vilken plugg, hur fixa?
  • Pallas

Hur blev pluggen förstörda av borrmaskinen menar du? Jag antar att du använt gipsexpander (sk mollyplugg) och man måste ha rätt storlek i förhållande till gipsskivornas tjocklek - exv enkel eller dubbel skiva.

Svårt att svara på vad du gjort för fel, men min gissning är att du har fel storlek på expandern.

• Pallas

Ta en bild på eländet om du kan, så ska vi se om jag kan hjälpa dig.

• SolOchSnö

Tack Pallas!

Jag har ingen aning om hur tjock skivan är. Jag bankade in pluggen som de sa att jag skulle göra och sedan tog jag borrmaskinen och försökte dra fast den. Men det gick så tungt att få pluggen att snurra i gipsväggen att borrmaskinen slirade och nötte sönder pluggen.

• SolOchSnö

Jag har inget internet hemma just nu, sitter på universitetet. Jag ska se om jag kan ta foto tills imorgon. Men om man kan stoppa in en mindre plugg inuti den så kanske man kan få fast en skruv ordentligt?

• Pallas

Aha, då tror jag jag vet vad som hänt. Min gissning är att du har dubbel gipsskiva i väggen och en plugg för enkelgips. Det där har hänt mig då.

Om du kikar i hålet (eller sitter expandern fast där i vägen nu?) kan du då se om det är typ 12 eller 24 mm tjockt gips?

• SolOchSnö

Expandern sitter fast! Jag tror att jag kan få loss den om jag kör in borrmaskinen och byter riktning så att jag "borrar" loss den.

Om jag tar loss expandern så blir det ju ett jättestort hål, ska jag sätta dit en annan likadan expander då? Men jag vet att det är hårt bakom, det är det som är konstigt.

• Pallas

Hmmm, om det är hårt bakom så kan det vara typ lättbetong... Äsch, jag kvistar förbi ikväll och kollar, så kan jag hjälpa dig!

• SolOchSnö

Ja!!! Det var precis en sådan där värdelös plugg jag köpte. Men vad ska jag göra? Ska jag ta ut den och sätta dit en annan? Ska jag borra mig in i lättebetongen också?

Det konstiga är att det är en mellanvägg med gipsskivor på båda sidor och som låter ihålig när man knackar på den. Jag trodde aldrig att det skulle vara betong i mitten!

• Judy

Jag hade nog struntat i att använda de där speciella pluggarna om det är en sådan lätt sak. Alltså om handdukshållaren är lätt och handdukarna på den är lätta (bara till händerna tex.)

• SolOchSnö
    Judy skrev 2008-10-19 17:33:18 följande:
    Jag hade nog struntat i att använda de där speciella pluggarna om det är en sådan lätt sak. Alltså om handdukshållaren är lätt och handdukarna på den är lätta (bara till händerna tex.)
    Ok, tack men nu sitter de där...
  • Judy
    SolOchSnö skrev 2008-10-19 17:36:21 följande:
    Ok, tack men nu sitter de där...
    Jo, kom på det att det redan var försent med det rådet
  • sunshine82

Vi kör med Mollyplugg i gipsväggar, går hur bra som helst. Men använd inte borrmaskin när du ska fästa dom utan en vanlig skruvmejsel. Sen så följer det med skruvar till dom pluggen så man kan aldrig få fel storlek.

• Åsa Lund

Om du sätter upp skruvar i ett badrum med tätskikt i väggen måste du täta hålet med silikon innan su skruvar fast kroken!

• SolOchSnö

Åsa Lund skrev 2008-10-19 21:26:46 följande:

Om du sätter upp skruvar i ett badrum med tätskikt i väggen måste du täta hålet med silikon innan su skruvar fast kroken!
    Det är inte tätskikt där jag har skruvat, jag skulle aldrig borra i det. Det är vanlig strukturväv.

Jag vred ut den förstörda pluggen och satte in nya. Den ena blev lite glapp, den tog jag ut och lindade in i gängtejp och skruvade in igen. Den sitter stenhårt. Nu sitter hängaren ovanpå alltihop och där ska den sitta tills någon tapetserar om.

Jag är fortfarande sur på den som rådde mig att ta gipsplugg och dessutom värdelös gipsplugg. Jag tror att det hade fungerat jättebra att ta vanlig liten plugg och borra. Men nu är det så här och jag vet i alla fall hur man gör nästa gång.
Svar på tråden Hjälp! Borra i gipsvägg, vilken plugg, hur fixa?