• Nenne2

Vad är bäst trä eller sten altan?

Vi har nyligen byggt hus som vi bott i i ca 1 1/2 år. Till vårens ska vi bygga altan med balkong över. Vi har hela tiden varit inne på att göra altanen i ett trädäck. Men nu har vi börjat fundera på ifall man kanske ska göra en stenaltan istället. Varför? Jo, vi tänker att det kanske är mer underhållsfritt än ett trädäck plus att det ser stilrent ut. Någon som har erfarenhet av detta och som kan ge råd och tipps. Tacksam för alla svar vi kan få!!

• Svar på tråden Vad är bäst trä eller sten altan?
  • Pysen

Måste bli kallt med stengolv....

Har faktiskt aldrig sett ett stengolv som altangolv...

Har du några bilder?

• Nenne2

Man lägger bara plattor på marken där man tänkt ha trätrall. Vi ska ha plattor runt hela huset och där vi har tänkt oss altanen funderar vi på att lägga ut mer plattor. Har sett många bilder på detta i hustidningar.

• Åsa Lund

Trä är inte lika kallt att gå på som sten. Istället för att underhålla träet får man rensa ogräs mellan plattorna, men smaken är som baken

• mimmi 1

självklart plattor!! vi har provat båda varianterna... trä blir fult, man får stickor, måste oljas, och oljas och oljas....
    och till slut ändå bytas ut....

plattor däremot.. gör man bara rätt, och lägger stenmjöl under, så är det inte alls något större problem med ogräs... vi har plattor som liger helt tätt mot varandra, och har dessutom väldigt stor yta som är stenbelagd, har inte plockat ett enda ogräs där under hela sommaren... kallt?? på sommaren är det varmt..men väljer man en för mörk sten, kan det dessutom bli väldigt varmt när solen ligger på.. vi har ljusa marmorerade, och de blir inte så varma. är det kallt så har man väl ändå skor på sej?? och sååå snyggt

• johandra

Nej fy inte sten!

Vi har sten idag och det är inte det minsta mysigt att gå ut på! Hårt för barnen oxå...

Vi ska bygga trä nästa sommar så att man bara kan öppna och kliva ut barfota om man så vill..

Smutsigt blir det oxå iom att stenen ligger direkt ´på marken..Trädäck kommer ju upp en bit och det finns springor där allt smått kan åka ner..

Visst,det är snyggt med sten,men bra mycket skönare med trä!

Tycker vi iaf

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Miss Lau

Våra grannar har precis gjort en stenaltan och det är verkligen supersnyggt! Men jag skulle inte välja det ändå, för hårt för mig helt enkelt

• bustjejen

Båda är snyggt tycker jag . Ska altanen ligga direkt i markplan skulle jag nog satsa på sten dock, det är snyggt och hyfsat underhållsfritt.
    Om altanen kommer upp lite från marken tycker jag att det är snyggare med trä. Generellt kanske trä är lite mjukare och skönare att gå på.

• minismurfen

trä är så mycket finare.....

Svar på tråden Vad är bäst trä eller sten altan?