pantbank?
jag har en del saker som mest ligger o skräpar som jag nu tänkte panta hos pantbanken.
men har ingen aning om hur det funkar.
någon insatt?
jag har en del saker som mest ligger o skräpar som jag nu tänkte panta hos pantbanken.
men har ingen aning om hur det funkar.
någon insatt?
Jag är inte så insatt men blir ganska nyfiken på vad det är för saker du hade tänkt att panta. Har nämligen själv tänkt tanken men jag vet inte riktigt vad dom tar emot faktiskt. Hjälper dig också att puffa nu
lite gamla smycken oså.
Du får dina smycken värderade å så drar de en avgift för lagringen. De måste spara dina saker i 6 mån å då får du em förfrågan om du vill förlänga "lånet". Vill du inte det så säljs dina saker i pantbanken eller på auktion.
Ungefär så (har haft en vän som jobbat på pantbank)
känner en som pantade en golfklubba en gång värde ca 2500 kr fick ca 700 har för mig att han sade att man fick 1/3 av värdet...mer än så kan jag tyvär inte bidra med = )
Om det är guld så går de efter vikten.
Vet inte det där med avgiften
Kanske du kan hitta svaren här: www.pantbankerna.com/pager.cgi
tack.
någon som vet om olika pantbanker ger olika mycket, eller om det är likvärdigt?
Du vill alltså ha tillbaka smyckena vid ett senare tillfälle? I annat fall är pantbanken ett dåligt alternativ, bättre att sälja istället. Pantbanken är ju ett låneinstitut där dina prylar sätts som säkerhet.
Vill inte ha tillbaka dem sen nej..
*puff*
Men varför inte sälja dom på tillexempel tradera, blocket eller liknande då? Du kan ju ändå bestämma summan själv där någotsånär och kanske du får lite mer pengar för sakerna via dessa sidor. Genom blocket kan du ju önska att köparen kommer förbi och hämtar upp varan vilket brukar vara väldigt vanligt. Ett tips bara
Detta har jag också funderat på...
Jag har en guldkedja som är värderad till 52000kr. Kedjan är en gåva men jag använder den aldrig. Killen har haft den ibland och den passar killar bäst. Vi har försökt sälja den till vår lokala guldsmed, men han behöver inte så mycket guld. Tror kedjan väger 275 gr om jag inte minns fel.
Kan man hoppas på att få ett bra pris på pantbanken?
Harley: du lär få en hel del för den på pantbanken..
Det finns uppköpare av guld där jag tror du får mer än om du går till pantbanken. Pantbanken är sista utvägen: Du kan inte sälja dina grejor, du får inga andra lån, osv.
bjden: utveckla?
Ja, jag säger detsamma. Vill veta mer bjden...
Pantbanken är ett låneinstitut precis som en vanlig bank. Om du går till banken för att söka lån finns det lån med eller utan säkerhet. Har man tex dålig ekonomi kan man få låna pengar med en säkerhet exempelvis obligationer eller något annat.
På pantbanken är det samma sak men du kan bara låna pengar med en säkerhet. Den säkerheten kan vara vad som helst som pantbanken anser har ett värde vid en ev. försäljning. vi lånetillfället sätts ett avtal upp där du får låna pengar som du ska betala tillbaka (dvs lösa ut din säkerhet) lånet + ränta. Gör du inte det har pantbanken rätt att sälja säkerheten. Därför sätts värdet när du belånar ditt guld eller vad det nu är lägre än vid en försäljning eftersom pantbanken vill vara säker på att få igen sina pengar.
Därför är det bättre att sälja sitt guld eller andra värdesaker själv, det ger mer kosing i fickan. Vill man göra livet enkelt för sig och inte bryr sig om man får maximalt betalt då är pantbanken kanske en bra idé eftersom det oftast går fort att få loss pengar.
Kolla här: www.svpant.se/fragorochsvar-kategori.cgi
Hos gulduppköpare kan man få mellan 90-105 kronor/gram medans exempelvis Svensk Pantbelåning betalar från 60 kronor/gram.
Förtydligande: 60 kronor/gram 18 karat guld. Jag TROR att 90-100 kronor/gram är rent guld (24 karat). Skulle man räkna om det så motsvarar 60 kronor hos pantbelåning 67-75 kronor/gram 18 karat guld hos uppköpare.