• Amandass

Ni som har följande raser: Chihuahua, Pomeranian/Dvärgspets och Papillon. Kan ni berätta hur ni tycker dom är!

Lång rubrik vart det.
    Men jag iallafall är en 17 årig tjej som aldrig tidigare haft hund, bara katter.
    Länge varit kär i rasen Pomeranian, och sedan tycker jag att Chihuahua/Papillon-blandningar är såå fina.
    Så jag skulle vilja veta hur de är i sättet, och vad ni tycker om dem?

Min familj har flera katter nu, så jag vet inte alls hur det skulle funka på den punkten. Någon som har erfarenheter av att ha katt och hund ihop?

• Svar på tråden Ni som har följande raser: Chihuahua, Pomeranian/Dvärgspets och Papillon. Kan ni berätta hur ni tycker dom är!
  • Amandass

Nähe! Då puffar jag lite till då.

• minbabynr1

jag har en papillon/chihuahua mix som jag älskar! hon är perfekt för mig. men just blandningar är väl inte att rekomendera då de kan bli sååå olika! min tös är mycket papillon i. hon är pigg, framåt, alltid glad, nyfiken. är super att ha med. på stan, fikan, farmor.. med barn osv! men hon är även PERFEKT ute i stallet!! hon älskar att springa i skogen och hon är super snabb!

katt å hund brukar inte vara några problem.. bara både katten å hunden har en egen plats de kan komma undan varandra ifrån...

en pom behöver borstas VARJE dag... chihuahuan ska vara en framåt tuff hundras men tyvärr ser man sällan detta!
    alla tre raserna är ganska så "avis" de tyr sig gärna till en person villket är härligt! men de kan bli svartsjuka!

fundera ordentligt på vad du vill ha hunden till! det tog två år innan jag hittade min tös! se till att alltid träffa båda hundens föräldrar. vill du ha en riktigt alert busig liten sak så välj en papillon!dom ligger på topp bland världens smartaste hundras! (eller kika på dvärgpinchern om du vill ha en riktigt söt liten tuffing)
    välj pommen om du pyssla mycket med hunden.. och ha en riktig käbblig knähund!
    å välj chihuahuan om du vill lägga ut alldeles för mycket pengar... nä.. ;) var bara jätte noga så hunden är frisk och ordentlig! m,en jag tycker de är överskattade! jag var helt såld på dom först och det var bara en chihuahua jag skulle ha.. men sen förstod jag att det finns bättre hundar. som passar MIG bättre!
    lycka till! hoppas jag inte har snurrat till det för dig allt för mycket

• Amandass

Vad menas med att pomeranianen är käbblig?
    Det är svårt det där..
    Jag ÄLSKAR just pommen, men det är pälsen jag tvekar mycket inför. Känns lite jobbigt att veta att om jag missar att borsta en dag så blir det en massa tovor.

Jag vill inte köpa en renrasig chihuahua mest för att dom är för dyra *s*, sedan så tycker jag att chihuahua-blandningar är finare. Speciellt om den är blandad med papillon!
    Billigare blir det ju också.

Men finns det något annat som är negativt med blandraser? Eller är det mest att man inte riktigt vet vilken ras den kommer att bete sig som?

• Amandass

Låter mysigt att den tyr sig till en person,
    fast jag har redan en birma som tytt sig till mig ganska ordentligt Klänger, och hänger efter mig vart jag än går.
    Kan det bli ett problem?

• Amandass

Jag vill ha en hund endast för sällskap,
    den får gärna vara liiite åt det lugnare hållet..
    vet att de flesta hundar är det fart i.
    Men en med lite mindre fart i då, om det går!

• minbabynr1

blandras tycker jag är de allra bästa!
    blandraser är oftast en mycket friskare hund! då den ärver det allra bästa från båda raserna!
    det sämmre är att tex livförsäkringen är lägre... och att det omöjligt går att spåra hundens släkt!
    spara ihop pengar så du vet hur mycket du vill lägga. själv anser jag att det räker med 8, max 10 tusen. om ens det!
    min vän har en pom. hon är jätte nöjd för hon kan ha med den överallt å den sitter där man sätter den! =) sen vill den gärna bara mysa med matte...
    tyvärr leker den inte alls! får hon en boll tittar hon på en som om man är knäpp! och hon låter som en pipleksak så fort hon ser andra hundar eller vad det nu kan vara!
    min skäller också =) om det knackar på dörren

kika mer på pommen!!! försök umgås med nån om du kan så du känner ordentligt att du skulle vilja ha den sortens personlighet!
    goooood luck!

• Amandass

minbabynr1

Åh, pommen låter ju helt underbar!
    Ska nog satsa på en blandras.
    Det bästa vore pomeranian blandad med någon liten korthårig ras, så får den kanske lite enklare päls?

• M a r i a S

Jag hade en Pomeranian/dvärgspets när jag var liten. Aldrig mer igen säger jag bara! Det var väldigt mycket pälsjobb och så är det en rätt skällig/aggresiv ras.

• Sarii

Pomeranian är otroligt smarta hundar, jag ska själv skaffa en snart. Vissa kan uppfatta rasen som "skällig" men om man lär hunden att skälla på kommando när den är lite så ska de inte vara något problem. En pomeranian ska absolut inte borstas varje dag. Dom ska borstas ungefär en gång i veckan, om man gör de för ofta förstör man deras under ull. Dom ska oxå trimmas och badas ungefär var fjärde vecka, enklast är om man gör både och samtidigt. Klorna ska klippas ungefär varje eller varannan vecka om inte klorna "slits" naturligt. Den kan vara väldigt smart att gå på valp kurs med din valp, då får ni ut de bästa av eran hund i längden.

Lycka till med att hitta den rätta valpen för dig!

• strenua

Jag ska hämta min papillon imorgon, sen kan jag kanske berätta lite om vad jag tycker om den rasen :)

• Splach

"blandraser är oftast en mycket friskare hund! då den ärver det allra bästa från båda raserna!
    det sämmre är att tex livförsäkringen är lägre... och att det omöjligt går att spåra hundens släkt!
    spara ihop pengar så du vet hur mycket du vill lägga. själv anser jag att det räker med 8, max 10 tusen. om ens det!"

Nu blir jag riktigt mörkrädd..

VAD finns det som tyder på att en blandras är en friskare hund??
    Och att den bara ärver det bästa av båda raserna? shit.. du borde läsa lite genetik tror jag allt.

Man kan aldrig någonsin veta hur en blandras blir.
    Utseendet är inte allt.
    Man lär kolla till hälsan med, i renras avel finns det oftast krav på att hunden ska uppfylla vissa saker för att få gå i avel, det är allt som oftast när det är hundar som inte uppfyller dessa knapphändiga saker som går till blandrasavel. Dvs dom dög inte till renrasavel oftast, pg av att dom har något fel.
    Det felet försvinner inte bara för att dom går till blandrasavel.

Att säga att man heldre betalar lite, och då får en hund man ej vet något om, ej vet vilka sjukdommar som finns längre bak, ej vet mentalitet, och ej har någon anning om vad man faktiskt får för hunde, det kan jag verkligen inte förstå.
    jag betalar heldre lite mer pengar, för en hund som jag har en aning om hur den kommer bli som vuxen, en hund vars föräldrar är kollade och godkända för avel.

Jag råder TS verkligen att INTE skaffa sej en blandras.

Varför kan du läsa alla antal trådar som finns om blandras/renras.. det finns rätt många som förklara varför.

• M a r i a S

En veterinär vid namn Christer Näsler med genetik som specialitet bekräftar att blandraserna ÄR friskare, MEN med det viktigaste tillägget att det BARA är i första generationen!

"-Effekten kallas heterosis, och det innebär att avel mellan två genetiskt helt olika individer ger en friskare avkomma.

Avel inom en ras baseras på ett antal individer med många gemensamma gener. Det är det som ger rasen dess karaktär men med de anlag vi vill åt följer också gener som bär defekter och sjukdomar.
    -Bra och dåliga gener hänger ihop. På föräldrardjuren märks ingenting, de är friska, men när deras genuppsättningar möts slår defekterna genom på valparna. Arvgången kan vara komplicerad och sträcka sig generationer bakåt och det är skälet till att vissa rasbundna sjukdomar är svåra att komma till rätta med.
    Det här betyder inte att blandrasavel är att föredra, dels vet man inte vad man får. Parningarna är lite lotteri, men framför allt är blandraser sämre avelsdjur, berättar Christer Näsler.
    -I första generationen är blandraserna friskare men fortsätter man att avla på dem är risken att avkomman blir sjukare än renrasiga hundar. Det beror på att i blandrasen finns gener med anlag för olika defekter från flera raser samlade. Det är ingenting man önskar en hund, menar Christer Näsler."

Texten är hämtad från tidningen Härliga Hund nr 11 2008

• Susan 190
    Klart ni ska ha en chihuahua/papillon-blandis.
    De är underbara.
    Jag har en liten söt tjej som jag nu har parat med en renrasig pomeranian-dvärgspets.
    Gå in på min hemsida och kolla...
    www.123minsida.se/chihuahua-pomeranian

Min lilla chihuahua är mkt lugn och inte speciellt skällig, fast jag bor i lägenhet.
    Hon är kavat , modig och mkt tillgiven. Har stor uthållighet och orkar med längre promenader om man vill.
    Är alltid pigg på aktivitet, men tycker även att det är ok att lata sej.
    Alltså en anpassningsbar hund.
    Så gott som ingen pälsvård, borstar bara nån gång ibland.
    Pomeranian-killen valde jag pga hans lugna och mkt trevliga sätt.
    Inget skällande alls.
    Absolut inte betungande pälsvård utan bara igenomborstning ca 1 gång i veckan.

Rekommenderar absolut dessa raser. Lycka till.
    Kram susan.
Svar på tråden Ni som har följande raser: Chihuahua, Pomeranian/Dvärgspets och Papillon. Kan ni berätta hur ni tycker dom är!