• Anonym (trött vän)

Trött på att alltid sitta barnvakt

Missförstå inte, jag älskar barn, men nu är det jobbigt jobbigt...

Min väninna är frånskild och har delad vårdnad(vv) om 3 barn.
    Hon jobbar lite oregelbundet medans hon pluggar(inget fast jobb utan extra)
    Grejen är att varenda helg hon har barnen jobbar hon(och är ledig de andra helgerna)
    Både jag och min man har försökt kolla om hon kan ändra dem.
    För som det är nu är vi barnvakt åt hennes barn samtidigt som vi har 5 egna.
    Min man jobbar skift på helgerna så jag är ensam med 8 barn, med läggningar, etc
    Kul ibland, men inte varenda helg.

Hon ursäktar sig och säger att hon är sååå ledsen, att hon inte får så många andra barnvakter, men att hon lyckts få ett annat par att ta barnen nu på söndag.
    Juppie....bara EN natt...

Jag vill inte vara otrevlig, jag förstår att hon behöver jobba, men VARFÖR de helger hon har barnen??
    Hon borde väl vilja vara med dem då, ha lite mysigt etc.
    Hon är ju ledig de andra helgerna hon inte har barnen.
    Deras pappa är iaf ledig de helger/kvällar han har dem.

Jag är rädd hon blir sur, men jag behöver få ledigt på helgerna jag med.
    Ibland är det helt OK, men inte varannan lördag.

Tips/råd på HUR jag kan lägga fram det..
    Jag är så jävla feg och bara ställer upp hela tiden, för alla.

• Svar på tråden Trött på att alltid sitta barnvakt
  • Anonym

Börja med att säga att du hoppas att hon inte tar illa vid och sedan lägg fram att ni inte kan vara barnvakt varje helg hon egentligen ska ha barnen. Sen får ni helt enkelt sätta ner en fot och säga att vi kan ta barnen den här helgen denna månad men inte fler. Hon får helt enkelt anpassa sig efter er. Men det är superfint att ni kan hjälpa henne med hennes barn för att kunna tjäna lite pengar. Men ni måste sätta gränser också. Lycka till

• Anonym (Usch)

Hon får väl byta vecka med sitt ex. eller byta överlämningsdag så det stämmer med hennes jobbande. Förstår om du känner dig utnyttjad!

• anzita

Att vara barnvakt nån kväll i bland är en sak, men nu verkar ju barnen bo hos er mer eller mindre permanent på "hennes" helger. Hon har satt i system att utnyttja dig.

Du får helt enkelt säga ifrån.

• anzita

Glömde skriva, du är rädd för att hon blir sur!?
    Låt henne bli det då. DU har större anledning att vara sur på HENNE.

• Anonym (Usch)

Eller... eftersom du har hennes barn varannan helg så kan hon ju ha dina barn de andra helgerna... så ni får barnledigt varannan helg. Undra vad hon skulle säga då. Hehe

• Anonym (trött vän)

Innerst inne vet jag vad jag vill säga.
    Ibland när jag känner mig sur vill jag bara be henne att ta hand om sina egna barn den veckan hon har dem.

Grejen är den att det är VI som ska hem till henne, eftersom hennes barn är där den helgen så ska vi inte rucka på det.
    Det innebär att vi ska packa med alla 5 barnen, sovkläder etc, åka dit(min man åker vidare till sitt arbete), så ska jag laga middag, sedan natta, borsta tnder etc på 8 barn.
    Varannan lö/sö, sedan flera månader tillbaka....

Jag vet att vi får skylla oss själva, men det är svårt att inte ställa upp för en ensam förälder. Hon åker ju inte och festar, utan arbetar, men ändå.

Så, viktigast av allt, tycker jag synd om hennes 3 barn som aldrig får en ledig helg med sin mamma...

• Doudoune

Men ärligt talat, det låter ju helt absurt. Varför jobbar hon de helger hon har barnen? Oavsett svar på den frågan så lovar jag dig att du kommer att överleva även om hon "blir sur". Det kanske är på tiden att du får reda på vad er vänskap tål?

• Snuttetrollet

Ja men då får väl pappan ta barnen den helgen hon jobbar. Ni har väl ingen som helst skyldighet att ta hand om hennes barn. Hon får väl helt enkelt byta schema eller vecka med pappan. Det är hennes problem och ni ska inte ta hand om hennes barn och åka till henne. Varför i hela friden gör ni det? Får du ersättning för att ta hand om hennes barn under de helgerna hon jobbar?
    Mat och resor kostar ju. Jag tycker du är för snäll som låter henne utnyttja dig. Prova att säga nej. Säg bara att du orkar inte vara barnvakt mera punkt slut. Då blir hon tvungen att byta schema på jobbet eller byta helger med pappan. Stå på dig bara. Och blir hon sur på dig så är hon ingen vän.

• Anonym

Ts säg att ni är sjuka en helg och inte kan hjälpa till. Sen får ni planera in saker som ni ska göra

Svar på tråden Trött på att alltid sitta barnvakt