Jag har haft en Leonberger Hane, och han hade jag från 8:e veckan.
Min bild av rasen är bara positiv, men som du säkert förstår ska man vara medveten om storleken på hunden. Min hane var dryga 83 i manken, och nästan 70 kg tung. Vi umgicks en hel del med andra leonägare, och det som skiljde min leon från de andra var nog att min hade en släng av ADHD, eller nåt ditåt...( Läs givetvis med glimten i, men han var en stressad hund och hade en hel del överslags-handlingar för sig ) Detta var ett problem, och givetvis så är det pga storleken. En 70-kg´s jättebebis på Ectasy! Nä, men det var mycket arbete med att lära min leon att inte leva livet i 190.
Men återigen, jag har bara positiva erfarenheter och är helt inne på att skaffa en ny, fast lite längre fram när vi landat med lillan i vår familj.
Det som jag upplevde som jobbigt var dels håret, det var drivor hemma. Men sen att de drar in en hel sandlåda i huset ska man vara medveten om. Skaffar man en leonberger så antingen dammsuger man ofta, eller så lever man med lite "skit i hörnen" och halvvägs upp längs med alla väggar o skåpluckor.
När det gäller mat så tycker jag inte att det gick så fruktansvärt mycket...lite drygt en 15 kg´s säck i månaden, fast det beror ju så klart på vilken mat man köper...Ja, som sagt...Fråga om du undrar över ngt mer.
Annars kan jag rekomendera leonbergersklubbens hemsida, där står det mycket matnyttigt om rasen!