Inlägg från: mimmi 1 |Visa alla inlägg
  • mimmi 1

Hur många timmar bör en 13-åring sova?

Dottern i huset tror plötsligt att man inte behöver sova, när man börjat i 7:an.. det är tjat varje kväll innan hon går till sängs. Är nästintill medvetslös när klockan är 7 och hon måste upp.. vissa mornar har jag åkt till arbetet innan 7, och båda barnen (den andra är 17, och pojke) har eget ansvar för att vakna och få i sej frukost, och dessutom komma i tid till skolan.

Men, hur många timmar bör en 13-åring sova per natt för att det ska vara hälsosamt?
    och en 17-åring? (och som vuxen?)

• Svar på tråden Hur många timmar bör en 13-åring sova?
  • mimmi 1
    Bevabus skrev 2008-10-20 14:29:16 följande:
    Se till så att hon lägger sig (varva ner först med att läsa, lyssna på musik eller så) runt 21:30-22:00.Jag går på gymnasiet och måste lägga mig runt då. Vissa av mina vänner lägger sig runt 02 och det förstår jag inte hur dom klarar...
    så klok du är det är exakt så jag har försökt med henne.. absolut senast 22.00, nu läser hon väldigt mycket, men stötvis, ibland inget alls, ibland slukar hon böcker..nu är hon inne i nån period då hon inte kan sova om hon inte har MP3:n i öronen...
    och jag kan ju försäkra att det inte är någon avslappnande musik hon lyssnar på, men DET tänker jag inte lägga mej i
    Hennes storebror som går 2:an i gymnasiet, lägger sej nästan alltid vid 22.30 för att orka med skolan, men han är äldre och har förstått själv att det är viktigt att sova...

Tack för alla tankar och reflektioner! vi jobbar vidare på detta här hemma
  • mimmi 1

Ja, absolut! att förskjuta dygnsrytmen är ju helt vansinnigt, med tanke på att dom så småningom ska ut i arbetslivet!

Men vilken tur att jag fått så många råd nu, som säger precis som jag tycker själv.. nämnligen allra minst 8 timmars sömn på vardagarna
    Dom växer ju fortfarande i 13-års åldern, och behöver verkligen sin sömn, men att övertyga dom om det, är en annan femma

• mimmi 1

ja, det har man ju märkt, men jag har inte hjäta att väcka mina tonåringar på helgen.. det är väl lite dumt kanske?
    lördagmorron åtminstone, får dom sova länge, men det kan ju bli tokigt om dom sover länge på söndagmorron, för då är det ju svårare att somna i tid på kvällen....

• mimmi 1

Läste en intressant artikel, där det stod bl.a att under perioder då barn o ungdomar växer, och då speciellt tonåringar, eftersom det händer så mycket i deras kroppar, så är dom i stort behov av sömn.. större, mycket större än som vuxna.. men som jag undrade i TS, hur mycket är mycket? att låta dom sova ut på helgerna tycker jag dom kan få, och speciellt om dom just behöver det... jag har alltid hävdat att så länge man sover, så är man i behov av sömn.. jag kan själv sova länge om ingen väcker mej, men då behöver jag det...helt klart..

men det jag tycker är så svårt, är ju att få min dotter att förstå, att det är viktigt att inte vara uppe så länge på vardagskvällarna....

Svar på tråden Hur många timmar bör en 13-åring sova?