• Annedv

Barnlös....gå vidare och inte bli bitter!!

Vi har under många år försökt utöka familjen med en liten bebis. Ett antal provrörsbefruktningar senare är vi fortfarande bara två.
    En del dagar är jobbigare än andra. Tycker t ex. det är jobbigt när tjejer som är 10 år yngre än mig får barn direkt och jag har svårt att glädjas med dem. Diskuterade med en väninna härom kvällen det med att glädjas med andra som får bebisar men det innebär ju inte att det är roligt för mig och att jag inte kan rå för hur jag känner. DÅ säger hon att det är väl på tiden att jag försöker hitta nåt annat att glädjas åt och inte gå omkring och bli bitter!!!! Hmm försökte förklara att jag verkligen försöker att se positiva saker i allt som händer men det är inte alltid så lätt. Frågan är hur gör NI för att "gå vidare"??

• Svar på tråden Barnlös....gå vidare och inte bli bitter!!
  • tantgrön

oj gå vidare utan att ha fått barn är väl väldigt svårt.. som jag ser det så kan man inte gå vidare innan man släppt det helt.. och kan du tänka dig ett liv utan barn? jag känner ju inte er och vet inte hur ni har det, har tyvärr inte några bra råd heller.. att skaffa barn är ju en sån stor grej att jag tror inte det går att bara släppa det för att inte bli bitter... det ända som jag kan säga är att jag tycker att ni ska söka hjälp för att få prata om alla känslor kring det hela, alltså med någon utbildad.. Lycka till, önskar att ni får barn till slut

Många kramar

• sommarstorm

Det är en stor sorg med barnlöshet. Inte något man bara släpper och går vidare med. Jag vill tipsa om sorgbearbetning. Ett bra sätt att bearbeta och få kommunicerat alla de känslor och tankar man bär på så att man kan gå vidare och leva med det som inte blev. (sorg.se)

• deauville

Sorg och lidande är inte samma sak som bitterhet.

Din vän kanske i sin välmening tycker du har rätt att sörja men ska akta dig för bitterheten om du förstår vad jag menar.

Du kanske måste hitta ett sätt att kanalisera din sorg och frustration och göra någonting kreativt av det så att du inte helt gräver ner dig i dig själv och ditt lidande för det är därifrån man sedan blir bitter.

Själv ägnar jag mig åt mängder av konstnärliga och kreativa saker för att hålla mig på rätt spår. Bloggar om min sorg och smärta men bloggar även om glädje och tacksamheten över att faktiskt finnas till. Dessa två bloggar finns inte ens på samma plats men de hjälper mig.

• tomcar1

Hej !
    Det är inte lätt att bara gå vidare. Det är en sorg som aldrig går över, men den kan lindras. Jag och maken har heller inte lyckats (se gärna min presentation för mer info.) och jag försäker smälta detta, att jag aldrig i mitt liv får bli mamma. Det är svårt och jag har fällt många tårar. Det börjar bli mer acceptabelt att andra får barn, men jag gråter inombords varje gång. Min syster försöker bli gravid med sitt andra barn och jag fasar över hur jag kommer att reagera den dagen de får plus. Det blir så påtagligt med någon nära.
    /tomcar1

• lillangel

Varför kan ni inte adoptera då? vet inte vad de är som inte stämmer men kan ingen donera ägg ifall de är något me de?

• tomcar1

lillangel...i mitt fall går inget av det : (

• lillangel
    tomcar1 skrev 2008-10-24 20:43:52 följande:
    lillangel...i mitt fall går inget av det : (
    Men de borde finnas andra lösningar då... kanske bli avlastningsfamilj eller något annat?
    Livet är så sjukt orättvist
  • tomcar1

lillangel...jo, vi är godkända som stöd/kontaktfamilj, men då sätter försäkringskassan käppar i hjulet. Räknar det som arbete och hotar att dra ner min ersättning jag har för att jag inte jobbar heltid, så vi har ryggat tillbaka : (
    Alltid är det något, lite för många nej just nu.
    /tomcar1

• tomcar1

Kan förresten tipsa om Ramona Franssons bok: Älskling vi blir inte med barn. Ramona finns här på Fl också och är barnlös. Boken är kanon och jag kunde inte sluta läsa den. Så många punkter man känner igen sig i och delvis har jag kunnat ta ett steg vidare, tack vare hennes bok.
    /tomcar1

• meimei
    Annedv skrev 2008-10-20 07:31:43 följande:
    Vi har under många år försökt utöka familjen med en liten bebis. Frågan är hur gör NI för att "gå vidare"??
    Vi adopterade - det bästa vi gjort!
Svar på tråden Barnlös....gå vidare och inte bli bitter!!