Björnbärsbuskar!! Hur göra??
Jag har björnbärsbuskar som är väldigt stora o vildvuxna..
Min fråga är..
Hur mycket kan jag klippa ner dom??
Kan man klippa ner dom rejält utan att dom går o dör?
När ska man göra d? Nu??
Jag har björnbärsbuskar som är väldigt stora o vildvuxna..
Min fråga är..
Hur mycket kan jag klippa ner dom??
Kan man klippa ner dom rejält utan att dom går o dör?
När ska man göra d? Nu??
Jag har en kompis som har försökt ta ihjäl en björnbärsbuske genom att klippa ner den och sen regelbundet köra över den med gräsklipparen. Den kommer dock alltid tillbaka ändå! Så klipp du, det är nog inte så stor fara att du har ihjäl den
Säger som LeWi, det är i princip omöjligt att ta livet av en björnbärsbusken genom att klippa den. Så kör på du, klipp av hjärtans lust.
Oj, glömde visst svara på resten av din fråga.
Du kan klippa ner dem nu, men det är bättre att vänta till våren. Då vet du vad som klarat sig över vintern och vad som dött och det är lättare att få önskad form på buskarna så att säga.
oj!!
Tacck så mycket...
Jag trodde inte man kunde klippa den sååå mycket...
Men va bra..
Då klipper vi rejält då...
Då väntar jag till våren!!!
Tack för svaren igen
Om du klipper ner björnbärsbusken helt så får du inga bär. De ger skörd andra året så du kan bra klippa bort gamla grenar men lämna kvar unga skott om du vill ha några bär.
ok!! Ja jag tänkte att d skulle vara så...
men bären kommer väl tillbaka..?? :-S
Om ja klipper ner dom rejält till våren, så blir d inga bär d året,, men nästa väl???
Om man orkar kan man ha en spaljé till björnbären. Bind upp alla grenar mot spaljén och låt de nya grenarna som kommer under sommaren växa rakt ut. När buskarna har gett bär klipper du ner alla grenar som burit frukt direkt efter skörden (de grenar som är uppbundna) och binder upp de nya grenarna istället (som ger bär nästa år). Det blir lite enklare att hålla isär ettårsskott och tvåårsskott men det förutsätter att det går bra att det är lite yvigt runt busken.
Vi har pratat om ngn form av spalje..
det gör ingenting alls om d blir yvugt... just nu är det grenar överallt... :-S
men d ser som sagt var inte så snyggt ut...
smart.. det här me o hålla isär skotten...