Inlägg från: Hemliga 72an |Visa alla inlägg
  • Hemliga 72an

Hur mådde din HONKATT efter kastrering?

Jag ska kastrera min honkatt Beebis på torsdag. Hon är då 5 månader och 3 veckor. Hur mådde era tjejer efter kastrering? Det är ju en ganska stor operation på honor att göra.
    När slutade dom ha ont? Fick dom ha krage?
    Många frågor men har aldrig kastrerat en hona innan!

• Svar på tråden Hur mådde din HONKATT efter kastrering?
  • Hemliga 72an

Ingen som kan svara?

• Hemliga 72an
    MaijaO skrev 2008-10-20 10:49:51 följande:
    Mina har alltid mått ganska bra efter kastrering förutom sist gång. De brukar vara trötta och medtagna samma dag som operationen och kan må lite illa. Bädda till henne på något ställe där hon kan vara ensam och ligga varmt, inga höga ljud och dämpad belysning är bra. Jag brukar lägga mina under tvättstället på toaletten. Redan dagen efter brukar de må bra. Om det är en katt som brukar vara ute om dagarna så ska du undvika att släppa ut henne på tre dagar och innomhus så kanske försöka att hålla henne någorlunda stilla, d.v.s. ta bort favoritleksaken, klätterställningen och se till att inte andra djur eller barnen leker för mycket med henne.
    hon är 100% inne katt så det är inga problem. Ska bädda till henne i mitt sovrum så ingen av barnen kan gå till henne. Behöver dom krage på sig?
  • Hemliga 72an

Glenda Glad skrev 2008-10-20 10:58:07 följande:

TS: Min ena honkatt var lite dålig och kräktes efter att hon vaknat upp. Tror att hon kissade på sig också.Den andra klarade sig jättebra. Men jag har gjort som MaijaO och varit noggrann med lugn plats och dämpad belysning. De var lite förvirrade i början när de vaknade upp och försökte tex hoppa ner från sängen och sån aktivitet vill man inte att de ska hålla på med. De kan ju göra sig illa i och med att de är omtöcknade. så jag satt med dem den första tiden när de vaknade upp för att inte de skulle göra något dumt.Jag tror att jag hade krage på bägge mina för de drog i stygnen.
    Vi ska lämna henne på morgonen på vetrinär kliniken och hämta på eftermiddagen. Brukar dom inte ha piggnat till lite då?
  • Hemliga 72an

Glenda Glad skrev 2008-10-20 11:02:23 följande:

Jo, det har hon nog gjort. Det låter ju skönt att kliniken tar hand om uppvaket.Jag fick nog mina ganska omgående efter op när de fortfarande sov för det var en privat vet utan sådana möjligheter.
    Vi ska göra det på en vetrinärklinik och mor har gjort det på sina hanar där innan så dom gör det bra.
  • Hemliga 72an

Min tjej tåler inte blötfoder för hon blir dålig i magen då. kan hon äta torrfoder dirket eller ska jag ge henne blötfoder trots att hon fiser nått enormt och bajsar av det?

• Hemliga 72an

Allt gick bra! Hon mår toppen och jag behöver ingen krage för hon låter såret vara och hon äter bra sen då när hon kom hem. Lämnade henne 8.30 på morgonen och hämtade henne kl 16. Fick smärtstillande tabletter att hämta ut och det gjorde jag. Asken ligger oöppnad!

Svar på tråden Hur mådde din HONKATT efter kastrering?