• Mistli

Hur mycket pengar ska en 19-årig tjej ha?

Någon som vet om någon bra sida om hur mycket som rekommenderas till en 19-årig tjej? Idag har hon både studiebidrag och underhåll till sitt förfogande alltså ungefär 2300kr, och vi kom överens om att hon skulle köpa allt hon behövde från början typ kläder,smink osv, allt personligt. Nu vill hon att jag ska betala det hon köper från apoteket.
    Under våren ska hon bo i en lägenhet själv (går fortfarande i skolan)och jag undrar om någon vet hur mycket pengar som ska gå till maten varje månad?
    Tacksam för svar...Mistli

• Svar på tråden Hur mycket pengar ska en 19-årig tjej ha?
  • lunkentuss

Jag har ingen sida att rekommendera tyvärr, men bor hon ensam så räcker det med ca 1000-1500 kr/månad till mat.
    När jag och min kille bodde hemifrån i början levde vi på ca tusen kronor varje månad i mat.

Om du står för hyran mm, så får hon allt ta och skrapa ihop lite pengar själv till personliga saker alltså kläder, smink OCH apoteket.

• Tudde

Hade jag haft en 19åring hade jag nog mer eller mindre tyckt att hon SKA ha någon form av extra jobb om hon vill kunna unbna sig extra saker...

Vad beträffar maten vet jag inte riktigt.

Jag är själv 21 år. Men flyttade hemifrån när jag var 16. Fick mitt första barn när jag var 19 och andra kommer vilken dag som helst. Jag har klarat mig själv sen jag var 16 och flyttade. Ville inte att mina föräldrar skulle behöva ta ansvar även om det är deras roll. Jag skaffade mig ett extra jobb. Istället för att få pengar till mat och dylikt av mamma och pappa bad jag dem sätta in en summa på mitt fondkonto som dom tyckte verkade lämpligt varje månad. För jag hade inget behov av deras pengar just då. Idag är jag glad att dom gjorde så, då det känns skönt att kunna ha en stor buffert nu när man har hus och barn!

Men detta är ju mitt liv och min uppväxt och jag vet att jag hamnade lite off topic. Ledsen för det! Ville bara berätta hur det KAN vara

• Meria

www.mat.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=4626

Här står det beräknat för en 20-årig tjej visserligen, men det är inte medräknat lunch för 5 dagar i veckan, det är väl det man äter i skolan också så. Men 1240:-/mån enligt konsumentverket för maten.

♥ Loke -06 & Lillebror v.33 ♥
  • MKAsson

Oj en sådan masssa pengar hon får redan nu. Vad gäller underhållet är det väl tänkt att även täcka kostnader som du har för hyra, försäkring och annat som gäller dottern? Jobbar hon inte? När jag var 19 fick jag studiebidraget + att jag jobbade på helger och lov. Detta började jag göra när jag var 16 och fick mitt första sommarjobb. Efter det hade jag hand om alla inköp till mig själv förutom mat som mamma och pappa köpte. Men alla kläder, hygienartiklar, skivor etc köpte jag för mina egna pengar.

• SophiaM

Jag flyttade hemifrån när jag var 17 år för att plugga. Mina föräldrar stod för hyran och jag betalade resten själv. Jag hade då ett extrajobb som jag fick runt 2000:- för i månaden+ studiebidrag och underhållsbidrag. Alltså hade jag runt 4000:- kronor i månaden som skulle täcka allt utom hyran och det klarade jag fint.
    Om man är gammal nog att flytta hemifrån är man även gammal nog att ta ansvar för sig själv och sörja för sin egen ekonomi!

• Mistli

Tack för svaren alla, nu har jag lite mer att gå på. Ska kolla sidan du skickade med Meria.

Svar på tråden Hur mycket pengar ska en 19-årig tjej ha?