• Emerald88

Grädde istället för mjölk i köttbullsdegen?

Jag ska göra hemmagjorda köttbullar idag och har alla recept hemma, förutom mjölk! Jag undrar om det är någon som vet om man kan använda grädde istället för mjölk i köttbullsmeten? Eller blir konstitensen för tjock då?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Grädde istället för mjölk i köttbullsdegen?
  • Butterscotch

Mjölk binder väl inte särskilt bra? Jag brukar ha en skvätt grädde i mina köttbullar, och ibland ett ägg eller lite ströbröd också. Beror på vilket humör jag är på.

• ludenben

jag använder ägg och mjölk. har jag ingen mjölk tar jag grädde... blandar ägg, stöbröd och mjölk/grädde... det blir super.

• Trisse78

Brukar göra köttbullar utan mjölk och grädde, tycker det blir godast.

Använder bara köttfärs, ströbröd, vatten, ägg, salt, vitpeppar, vitlök, lök och kanske någon gång paprikapulver. Det brukar bli väldigt uppskattat.

• ludenben

mitt ex hade missuppfattat hur man gjorde köttbullar så han tog mjöl istället för stöbröd... kan säga att det inte smakade hallon direkt... uack. smakade deg alltihop

• Kyltsi

Grädde funkar alldeles utmärkt. Jag har aldrig haft i mjölk i mina köttbullar. Jag brukar använda antingen grädde eller creme fraiche i mina köttbullar, eller både och.

• Kyltsi
    ludenben skrev 2008-10-25 11:53:37 följande:
    mitt ex hade missuppfattat hur man gjorde köttbullar så han tog mjöl istället för stöbröd... kan säga att det inte smakade hallon direkt... uack. smakade deg alltihop
    ja, det lät inte särskilt gott.
  • Nicke Nyfiken

Jag har aldrig mjölk eller grädde. Brukar ha formbröd istället för ströbröd och "blöta upp" det med köttbuljong, sen bara lök kryddor och köttfärs, blir jättegott!

• Höströd

Jag har bara vatten, har aldrig gjort med varken mjölk eller grädde...fast jag undrar också hur ni gör era köttbullar..skulle vara kul att veta..

• Sailor

Mjölk som bindmedel?! Mjölk binder ju inte. Vad fyller mjölk för funktion i köttbullar?

• Wilmis07
    Sailor skrev 2008-10-25 15:02:10 följande:
    Mjölk som bindmedel?! Mjölk binder ju inte. Vad fyller mjölk för funktion i köttbullar?
    Mjölk eller vatten har jag bara i för att ströbrödet ska svälla.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Sailor

labrador älskare
    Nå men det är ju en helt annan sak.Det kan jag också göra om jag har ströbröd i, föredrar iofs vatten till det. Här ovan verkar det som om man använder mjölk i köttbullssmeten av andra skäl, eller har jag fel?

• Wilmis07
    Sailor skrev 2008-10-25 16:17:05 följande:
    labrador älskareNå men det är ju en helt annan sak.Det kan jag också göra om jag har ströbröd i, föredrar iofs vatten till det. Här ovan verkar det som om man använder mjölk i köttbullssmeten av andra skäl, eller har jag fel?
    Ja det kanske används av andra av andra skäl än det jag gör,har aldrig hört det innan i såfall.Men alltid ska man lära sig nått nytt Kan tänka mig att mjölken/vattnet gör köttbullarna mindre hårda,för så är det när man steker egna hamburgare av nötfärs iaf.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Quiet thoughts

Jag har bara ägg i och ströbröd förutom kryddor o salt.
    Mina köttbullar är fruktansvärt goda. Jag lovar

En gång hade jag ej ägg hemma o hade mjölk i men de blev inte alls lika bra.

• Sailor

Jovisst är det bra att lära sig nåt nytt om det är något bra vilket jag verkligen tvivlar på i detta fall.

Har redan det ultimata köttbullsreceptet.:)

• Sailor

Visst. Men vad ska mjölken vara bra för? Smak? Konsistens? Annat?

• inze

Om man tänker strö-bröd, mjölk, ägg blir det ju typ pannkakassmet och då tror jag det handlar om konsistens och lite smak, för i t ex hamburgare så har man ju inget sånt.

• Yummie

Ägg tycker jag är ett måste i köttbulledegen då ägget håller samman degen.

Svar på tråden Grädde istället för mjölk i köttbullsdegen?