• Woodcock

Bracco italiano?

Är bara nyfiken på om någon har en sådan här? Vi har haft en som var en katastrof. Avlivades för ca 1 år sedan vid 7 månaders ålder, men kan in te riktigt släppa henne med tanken. Hur ÄR de egentligen? Vår var utan förstånd, inget minne, rädd för allt, gjorde utfall mot folk osv. Tog beslutet att ta bort henne med hjälp av uppfödaren och 2 veterinärer - hon mådde inte bra helt enkelt. Oerhört sorglig.
    Någon?

• Svar på tråden Bracco italiano?
  • carlotta

Oj,du har nog bara haft otur.Jag har ingen men kànner flera som har,de àr ganska vanliga hàr i ligurien (it) dàr jag bor.
    De jag har tràffat har varit gosiga och mjuka men absolut inte skygga eller bitiga! De àr ju lite kànsliga hundar men inte sà som du beskriver,du har nog bara ràkat ut fòr en individ som var sà den representerar verkligen inte hela rasen.
    Hoppas att du vàgar prova igen,kanska fràn andra linjer?

• Woodcock

Tack för ditt svar! Förstår att de är vanligt i Italien - härligt.
    Är van vid andra stora raser (har flatcoated själv) och de allra flesta har ju hälsokrav för att få avla. Braccon som är en stor hund, har inte ens krav på sig att vara friröntgade i Sverige. Har kollat runt lite nu och det verkar som man avlar på både C och D höfter - kan det sluta väl? Hur fungerar sådant i Italien? Finns det några krav?

Tror knappt vi vågar... gråter fortfarande av bilder på braccon. Min man också... Men vi får se...

• BunnyBrown

Den som finns på vår brukshundsklubb verkar cool o go!

• carlotta

Nà,italienska kennelklubben har inte mkt att sàga till om vad det gàller hàlsofràgor i aveln,dock brukar rasklubben vara aktiv dàr.Det brukar ske en sk. sjàlvsanering hàr.
    De flesta uppfòdare hàr anvànder dokumenterat fria hundar i aveln,det àr ju faktiskt en jakthund som ska hàlla!
    Man màste ju vara om sig och kring sig nàr man ska kòpa hund annars sà kan det ju tyvàrr gà illa.

Svar på tråden Bracco italiano?