• Beckah82

Om troll/ljugpottor på nätet LÄS TS helt enkelt...

Har du bra koll på troll? OBS LÄS!

Det vimlar av folk på nätet som hittar på den ena historien värre än den andra enbart för att få uppmärksamhet. Finns vissa klassiker som jag stöter på ständigt om och om igen:

* Unga tjejer som ljuger att de har barn. Snor bebisbilder och påstår att det är deras unge eller lägger upp bilder från de själv var bebis osv.

* Kvinnor/tjejer som ljuger om att de har ett änglabarn. Att de fått missfall eller liknande och nu är änglaförälder.

Sen finns det ju såklart massvis av andra varianter. Gemensamt för dem alla är att uppmärksamhetstörsten lyser igenom rätt bra. Många försvinner plötsligt för att sedan återkomma bakom nytt namn med nya lögner men man kan lätt koppla ihop om man är vaken.

Det finns småtroll som hittar på en liten historia halvanonymt och sedan försvinner efter en-ett par dagar (detta brukar vara helt galna historier) och det finns stortroll som bygger upp en hel värld, ett helt liv, en identitet av lögner och binder in folk i sitt "livsöde" i flera månader.

Jag har stött på alla sorter.

Tjejen som hade 10 änglabarn, blev gravid stup i kvarten men födde döda barn, snodde foton på andras änglabarn och sa att det var hennes osv. Det blev världens liv när det uppdagades. Igen. Inte slutade hon, nej nya "barn" följde.

Tjejen som fick barn när hon var 14. "Dottern" fick cancer, låg på sjukhus inför döden. Allt för uppmärksamhet. Någon dotter fanns inte. Allt var en lögn. Månader av ljug, stulna foton, massor av människor som följde den stackars familjens öde.

Dessa två är storfavoriter i min trollbok.

Har du bra koll på troll? är du trollkännare? Eller är du godtrogen och köper allt? Eller kanske rent av skiter i om det är sant eller inte.

Jag har EXTREMT bra trollkoll vågar jag påstå. jag är nog den första att ana ugglor i mossen många gånger ifrågasätter och försöker stjälpa trollet medan alla andra är helt förtrollade av sagan och sväljer allt, kanske till och med blir sur på mig över mina frågor osv.

Så...nu kan du rösta. Har du trollkoll?
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ beckah82.bilddagboken.se
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om troll/ljugpottor på nätet LÄS TS helt enkelt...
  • misan84

Mmmm ibland är det skrämmande... hemskt att se "dem" bara fyyyy

(¯`°?.¸ ღ♥ Hampus 07-07-04 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Snooze

Skulle väl kanske kunna klura ut om nån är ett troll eller inte men å andra sidan bryr jag mej inte eftersom jag har ett eget liv....har ingen lust att slösa tid och energi på sånt, det stör mej inte....

• Beckah82
    misan84 skrev 2008-10-20 22:20:11 följande:
    Mmmm ibland är det skrämmande... hemskt att se "dem" bara fyyyy
    Ja läskigt...
  • cloudberry79

Jag har extremt dålig trollkoll, men jag känner igen det första exemplet härifrån. Där var det rätt genomskinligt. Däremot har jag lurats totalt av ett troll som funnits länge på FL tills alldeles nyligen. Det var väldigt jobbigt när det uppdagades, det var först på slutet det verkligen blev extremt..

Skillz that Killz 10k+
  • Beckah82
    Snooze skrev 2008-10-20 22:22:08 följande:
    Skulle väl kanske kunna klura ut om nån är ett troll eller inte men å andra sidan bryr jag mej inte eftersom jag har ett eget liv....har ingen lust att slösa tid och energi på sånt, det stör mej inte....
    Mig stör det faktiskt jag blir förbannad eftersom det är ett hån mot lla som upplevt dessa historier på riktigt. Tex riktiga änglaföräldrar eller riktiga 14-åriga mammor osv.
  • Sikus

Undrar HUR du avslöjat dessa Troll? Hur får du bevis?

På forumet libero.se har man kunnat följa en ung tjej vars bebis kom in akut med hjärtsopp och låg intuberad länge. Ts kunde j redogöra för händelseförloppet eller den behandling barnet fått,så hon sågades emd fotknölarna som ett troll. Nyligen har vi kunnat läsa om en 2 barns mor som varit borta från forumet ett tag men nu återkommer med en ny pojkvän,blir gravid och funderar på abort. Hon attackeras och ofrågasätts,anklags för dubbelnick osv.Ingen tror henne tills hon går ut och "erkänner hon är ett troll" pga att hon inte tas på allavr överhuvudtaget.

Hur vet man vad som är sant då man inte har bevis?

När man inte känner personen?

Hur avslöjar man de som skriver påhittade historier?

Jag har iallafall ingen aning..

• Bonanza

Jag bryr mig inte. Jag engagerar mig sällan i personer, bara i trådar och historier. Och dessa kan vara falska som sanna, det spelar egentligen ingen roll. Det är underhållningsvärdet jag är ute efter, och då spelar det ingen roll om Hanna 14 gravid med läraren finns eller inte. Tråden är lika intressant för det.

• BettanB

Ah. Den moderna cybertidens variant av Münchhaussen och Münchhaussen by proxy. Härligt. Förhoppningsvis gör de lite mindre skada på så vis.

Nosce Te Ipsum
  • Qaroliine

Jag har stenkoll, tyvärr är folk för jävla naiva och går på vad som helst. Jag har många ggr velat skrika ut i vissa trådar "FATTAR ni inte att det är ett troll?" Men man får ju inte spekulara om det ens, så jag skrattar tyst åt dem som går på lögnerna.

Svar på tråden Om troll/ljugpottor på nätet LÄS TS helt enkelt...