• sagomamman

Spelregler till "Bä bä vita lamm" tack!

Hej!
    Köpte spelet "Bä bä vita lamm" åler 3+ från Egmont Kärnan i en andrahandsaffär. Bra köp tills vi insåg att vi inte hade reglerna till. Texten på baksidan hjälpte inte helt. Om nån känner till det eller vet vad det går ut på, hur funkar det? är det Memo-stuket? Hur funkar det med tärningen och det svarta fåret?

• Svar på tråden Spelregler till "Bä bä vita lamm" tack!
  • Solskensmor

Vänd alla brickor med baksidan upp. Slå ett slag med tärningen och vänd upp det antalet som visas. Om du får ihop ett får, så får du ta det, om inte så låter du det ligga kvar. Om du får upp en del av ett svart får så låter du det ligga kvar, men får du ihop ett helt svart så får du vända tillbaka de andra bitarna du har vänt i "ditt slag". Oj det blev krångligt berättat... Turen går då över igen. Sen spelar ni så där tills alla fåren är klara och räknar vem som har vunnit, de svarta fåren räknas inte. Om det kommer upp ett får på tärningen så ska man vara snabb att säga bää, den som är först får ta ett får av den andre. Lycka till...

• sagomamman

ja men jag tror jag fattar. en sexa blir sex bitar alltså och kan om man har riktigt tur ge tre får eller i princip sex får om alla halvor finns? och svrta fåret så vända tillbaka de snaste. ska prova. tack tack.

• Solskensmor

Men du har ju max tre på tärningen, eller har du en vanlig tärning att spela med? Isåfall är det ju bara att spela som vanligt, bara skippa "bää-momentet"...

• sagomamman

jag hade inte kollat tärningen, det var bara tre max och ett får. tack för hjälpen!

Svar på tråden Spelregler till "Bä bä vita lamm" tack!