• SarahA

måste man köpa mammakläder?

Eller fel rubrik kanske, måste måste man väl aldrig.
    Men finns det ingen som varit gravid och använt vanliga kläder?

• Svar på tråden måste man köpa mammakläder?
  • dixx

jag använde mina vanliga kläder under hela graviliteten utan problem

• Lilla Mimsan

Det hänger väl på hur magen och kroppen utvecklas. För mig är mammabyxor ett måste då mitt bäcken förbereder sig tidigt och vidgar sig massor. Tröjor har jag köpt bla på Indiska, Vila, Gina Trico mfl. Linnen harjag köpt på MQ då de haft långa som har varit supersköna över magen

• annhan

Det beror väl på hur din kropp utvecklas allt eftersom magen växer. Jag kan t ex inte ha mina egna byxor, men däremot kommer jag att använda mina vanliga tröjor.

• Arentorpbebis

byxor hade jag vanliga hela graviditeten men tröjor å så fick jag ha lite rymligare

• Lilla Morran

Allt är ju individuellt såklart men...

Byxor kan du på sikt knäppa med hjälp av gummiband eller särskilda hakar som finns att köpa i "mammabarnaffärer".

Tröjor, linnen m.m. finns ju i alla modeller numera så mot slutet får du kanske införskaffa lite större kläder i lämplig modell.

Själv har jag ett par mammabyxor och en mammatröja, resten lånade jag ihop vid förra graviditeten. Denna gången går jag mest i kjol, då byxorna blev för trånga rätt fort. Har inte planerat att göra några stor inköp av mammakläder, trist med dyra kläder som man bara kan använda ett par månader...

• Kaxelsson

Ja, helt individuellt. Beror helt på vad för slags byxor man haft innan. Jag har några "låga" jeans som jag fortfarande kan använda och sen går jag gärna i mina myspysbyxor.
    Har 2 par mammabyxor och 1 mamma tröja, resten är vanliga kläder.
    Hade ju lite turen att tunikor och lite längre tröjor var väldigt populärt för inte så länge sen och är väl lite fortfarande :)
    Ska tillägga att jag är i vecka 34.
    Känn efter själv hur dina vanliga byxor och tröjor sitter. Lycka till :)

• Darla

Jag har bara köpt ett par "skinny" mammajeans med hög mjuk mudd i midjan som går upp skönt över magen, det blev så obehagligt med byxor som skar in. Annars använder jag vanliga tröjor och koftor till det som är lite längre.

• NathalieAndersson

Jag hade mina egna kläder hela grav, både första och andra ggn

Går nästan alltid i mjukisbrallor så byxor var inga problem för mig. Tröjor fick jag låna av sambon för mina blev så korta

*¨`·» Liam 060228 *¨`·» Neo 080722 (anderssonnatalie.blogg.se)
  • Arentorpbebis

Lilla Morran skrev 2008-10-21 09:54:58 följande:
    [citat)Byxor kan du på sikt knäppa med hjälp av gummiband eller särskilda hakar som finns att köpa i "mammabarnaffärer".[/citat]

Vet du nån speciell affär som har sånna ex babyproffsen? har letat efter sånna där spännen hur länge som helst men aldrig hittat!!

• Bubblan2

Jag var stor redan innan den här graviditeten efter att ha gått upp 37 kg med första barnet vilket gör att det är väldigt svårt att hitta mammakläder över storlek 46/XL.

Gillar egentligen inte tunikor men jag måste ju erkänna att de har räddat mig!
    Vad gäller byxor har jag köpt ett par mjukisbyxor i stor storlek och det ser ut som att jag kommer att kunna ha dem hela vägen. Är i v 36+3 idag och har visserligen gått upp blygsamma 6 kg totalt, än så länge. Problemet med att köpa byxorna i stor storlek är ju att hela byxan är stor, inte bara extraplats för magen.

Det finns något som heter belly-belt eller något liknande. Jag testade det och tyckte att det var usel resår. Knappen flög ur och egentligen är det ganska dyrt för tre resårbitar med knapp på och tre tygbitar i olika färger. Går att göra själv utan större kunskaper i syslöjd och det behöver inte vara en bred resår utan går lika bra med en tunn resår som hakas runt knappen i byxan.

Sen är det ju naturligtvis även så att allt beror på hur mycket du går upp och/eller hur stor magen blir.

Lycka till!

Svar på tråden måste man köpa mammakläder?