massor av recept på lamm önskas!
Har köpt en lammstek men vet inte hur jag ska tillaga den riktigt..ska man göra stek eller gryta på den...? svårt att bestämma mig
Kom med förslag vad ni skulle gjort med den.
Har köpt en lammstek men vet inte hur jag ska tillaga den riktigt..ska man göra stek eller gryta på den...? svårt att bestämma mig
Kom med förslag vad ni skulle gjort med den.
Gjorde nyss en lammgryta med kål, lammkött och kål passar mycket bra ihop.
Hej!! Jag rekomenderar att göra en stek. Gör små snitt i köttet och stoppa in bitar av vitlök....pensla med kaffe och in i ugnen. Pensla då och då med kaffe under stektiden. Servera med en potatisgratäng och grönsallad. Även gott att ha vitlöksbröd till!!
Har du köpt lammstek så skulle jag göra en stek av den, det är supergott!
Jag brukar göra en röra med persilja, massor av vitlök, olivolja citronsaft och skal och lite grovt salt och peppar och mortla så det blir en gegga. Sen gör jag små snitt i steken och trycker ner röran i och det som blir över stryker man ut över steken. Sen kör du den i ugnen (175 grader i ugn till ca 72 grader i steken) tillsammans med en massa rotsaker - kålrot, pumpa, palsternacka, potatis, svamp, rödlök och sen en svampsås till det! Supergott!
När jag gör lammstek brukar jag gnida in den med rosmarin och salvia (gärna färsk), vitlök, svartpeppar, fint rivet citronskal och salt. Man kan göra snitt i fettet och gnugga in örterna och kryddorna där. Förslagsvis i stekpåse, så kan man göra sås av stekskyn om man vill. Är steken urbenad och nätad kan man ta bort nätet och fylla steken istället. Då gör jag en pasta i mortel av färsk rosmarin och salvia, rivet citronskal, lite pressad citron, pressad vitlök, mycket olivolja. Man viker ut steken och smular ner fetaost och häller över pastan, sedan binder man upp steken (eller drar på den nätet igen) och steker den som vanligt i ugnen. Riktigt mumsigt!
Jag brukar servera med potatisgratäng och eventuellt en skysås gjord på madeira eller portvin.