• WochE

Sjukskriven för ryggont hur blev ni det ??

Jag ska till läkaren i morgon. Var min BM som bokade in en tid till mig när jag sa att jag börjat få så grymt ont i ryggen har haft det en tid men gått på vattengympa de senaste 3 månaderna men nu börjar det bli jobbigt. Den sissta veckan har jag inte kunnat sova en hel natt utan att det gör ont varje gång jag vänder mig.
    Hade sökt HP men blev nekad har nu fått pussla ihop allt själv för att kunna få gå hem nästa vecka fick tömma mina semesterreserver och ta hela november med FP. Ska ha den 8 december men mon kropp orkar inte mer.

Hur har ni andra som fått er sjukskrivning beviljad haft det, är rädd att jag bara kommer bli stämplad gnällig. Min chef sa att hon nästan inte fick sitt beviljat när hon väntade barn men hon fick sin HP beviljad fullt ut och vi jobbar på samma jobb. BM tyckte att det var bättre att jag gick till läkaren och berättade om hur jag har ont osv så kanske jag kan bli sjukskriven istället men förvänta dig inget sa hon.

Nu har mitt HB som jag skrev i en annan tråd gått ner till 104 så nu mår jag som sagt va inte så vidare bra.....

• Svar på tråden Sjukskriven för ryggont hur blev ni det ??
  • adifa84

hej! min sista graviditet vart jag sjukskriven 50% pga foglossningar och ryggont.Dem vägrade att sjukskriva helt.
    Läkarna sjukskriver ju men sedan börjar fk att svamla.

Har redan i v 11 den här grav fått väldiga besvär och är livrädd för Fk.

• adifa84

fick dock HP dem sista två månaderna.

• WochE

Jag har redan krånglat i 3 månader med Försäkringskassan angående min HP. De nekade helt och mednade på att jag var inte ens nedsatt med 1/4. Jobbar i butik med både kläder och poslin och heminredning ( har 6 timmar i veckan som jag sköter städningen vill säga springer omkring med en damsugare och städar 350 kvm butik och torkar golv med)

Nu ska jag till läkaren i morgon men jag är orolig att de kommer säga att är man i vecka 34 får man räkna med lite ont. Har fått reda på att mitt HB gått ner till 104 med så jag mår ju inte så bra. Känns inget vidare att jag måste ta av mina sparade semesterdagar för att jag ska kunna gå hem och inte behöva ta en och en halv månad med FP extra....

• CeeJay

Vid sjukskrivning ska man ha en sjukdom som gör att man inte kan arbeta. Om man har symptom som ryggvärk vid graviditet är det extra viktigt att läkaren (och du) skriver utförligt varför du inte kan arbeta (alltså inte ljuga utan beskriva verkligheten).

Jag hade alla möjliga symptom när jag var gravid (carpaltunnelsyndrom, kraftig foglossning, kraftig förstoppning, sömnsvårigheter, lågt HB, högt blodtryck, huvudvärk, svimning osv osv) och det var inga problem att bli sjukskriven för mig.

Jag vet hur jobbigt det kan vara att ha ont i ryggen, men om det "bara" är det som besvärar dig kanske du kan "komma på" fler symptom som beror på ryggvärken. Återigen inte hitta på utan tänka på de följder din ryggvärk får; kanske sömnsvårigheter, som i sin tur leder till huvudvärk och extrem trötthet som i sin tur leder till koncentrationssvårigheter osv

Det finns ju alltid en möjlighet att vara sjukskriven deltid.
    Lycka till och hoppas din sista tid som gravid är bra och att du kan vila.

• kickan gbg

hej
    jag blev sjukskriven redan från v13, i 2 veckor sen halvt i 2 veckor, men det gick inte, sen blev jag helt sjukskriven hela vägen, i 2-3 omgångar, knixet som läkaren sa till mig va att man inte skulle skriva att det berodde på enbart graviditeten, eftersom de en ligt f-kassan inte är en sjukdom.
    Helt vansinnigt att du ska behöva strida så o ta semster osv, lycka till

Världens finaste Engla 061120
  • WochE

Just nu känner jag bara att allting är jobbigt. Vi har redan planerat på jobbet att jag ska ha semester från och med nästa veckan i 10 dagar detta för att jag själv känner att jag klarar inte av att jobba pressen ökar allt mer eftersom vi har våran försäljningstopp nu under jul och vi ska dra ner på personal och jag känner att jag orkar inte eller min kropp orkar inte har grymt ont på kvällarna har inte sovit ok på vet inte när. Värst har det varit sissta veckan, men efter allt alla berättar och man hör så är det helt normalt att må så här. Och som försäkringskassan sa jag har inte gravidkomplikationer helt vanliga symptomer.

Jag går på min inbokade tid i morgon bitti berättar för läkaren hur jag mår så får vi se. Känner att jag orkar inte krångla mer.

• WochE

Jag har haft ryggproblem innan och gått till kiropraktor mm. Mina kotor i nacken låser sig och det ända de kan säga att det beror på är att jag har krockat ordentligt en gång. Tog säkert över ett år innan jag började få ont i nacken så någon riktig dokumentation finns inte.

Sen är jag sned i ryggen från födseln, min mamma ville att de skulle operera mig men läkarna sa att jag skulle aldrig få några med så jag vet inte om detta kan ha något med saken att göra hade fruktansvärt ont redan i vecka 10-12 och var hos sjukgymnast, går sedan i augusti regelbundet på vattengymnastik men nu den senaste veckan har jag haft grymt on men så har jag gått in i vecka 34. Prova i alla fall sa BM du får berätta hur du känner det så får vi se vad läkaren säger....

• kickan gbg

tycker absolut att du ska "hävda" o berätta allt som du skrivit här, det kan ju faktikt bero på det du tidigare har vart med om, o kanske inte graviditeten, eller åtminstone att läkaren kan skriva det, lycka till

Världens finaste Engla 061120
Svar på tråden Sjukskriven för ryggont hur blev ni det ??