mimmi 1 skrev 2008-10-21 20:41:37 följande:
Det beror ju på många faktorer faktiskt.. hur gammal är barnet?ute ofta på kvällar o helger? vill DU att ditt barn ska ringa hem
osv.Vi har precis haft en diskussion med vår 13-åring om kostnaderna med mobiltelefon... jag har, för några veckor sedan betalat in 150:- (telia har ju tagit bort 100-checkaran) för att hennes kontant kort var helt tomt, och för att jag ville att hon skulle ringa hem under kvällen, när hon ville ha hämtning... nu kom det fram i kväll att det redan är slut!! vad har hon gjort?? jo, dessa förbaskade sms bara en massa tom-surr, och ungen fattar inte att det kostar pengar!så nu bestämde vi att hon helt enkelt är utan mobil några veckor framöver....det blir att hålla tider istället, osv.Har nämnligen en 17-årig son åxå, som jag betalade in 150:- på i början av juli, då han skulle ut och resa, och en av kraven för den resan var att han skulle höra av sej varje dag... och de pengarna har ändå räckt ända till i slutet av september!DET är skillnaden mellan tjejer o killars syn på mobilanvändandet!!så vad gör man? jo, jag tycker nog att det är jätteviktigt att man gör vad man kan för att få barnen att förstå, att det kostar pengar, och att man använder mobilen till lite mer viktiga saker än detta eviga tom-surr!!När vår dotter visar att hon klarar av den biten på ett bättre sätt än hon hittils gjort, så är jag beredd att betala in pengar på hennes mobil igen!
Skaffa comviq kompis ist, dom flesta ungdomar har det. Och på just comviq kompis så smsar man gratis och ringer man kostar det 69 öre i uppkopplings-avgift, och man kan prata huuur länge man vill. Eftresom dom flesta ungdomar har det, så lönar det sig verkligen. Kan ju smsa tils fingrarna blöder...