Inlägg från: MsBeauty |Visa alla inlägg
  • MsBeauty

Järndroppar..!!

min son fick det i 3 månader efter hemkomst, sedan började vi med AD-droppar.

• MsBeauty
    Livsglädjen skrev 2008-11-01 15:08:44 följande:
    Fast AD-dropparna och järndropparna är ju helt olika saker. AD-dropparna "ska" ju alla barn ta (nu blir det ju bara D-droppar) men järn/Niferex beror ju på att blodvärdet inte är tillräckligt bra hos barnet=järnbrist. Niferex kan även ges till vuxna med järnbrist, självklart är det helt andra doseringar vi talar om då.Om jag minns rätt så korrigerade Edvins läkare antalet droppar allt eftersom han gick upp i vikt. Men jag var tvungen att ligga på och påminna om det. Hade jag inte frågat hade de nog glömt bort ökningen...
    Jag vet väl att det är olika saker, jag är inte dummare än andra. Anledningen att jag skrev det var att någon skrivit att barnet fick NIferex samtidigt som AD-droppar, men min son fick inte börja med AD-dropparna förrän vi slutat med Niferexen. Även om detb är helt olika saker.
  • MsBeauty

Full av förhoppning skrev 2008-11-01 18:07:53 följande:

Fick han inte eller var det en slump? AD-droppar börjar man få vid 2 månader korrigerad ålder.... eller var det nåt som gjorde att han inte fick det för läkaren??Elias avskydde sin protovit så han fick AD-droppar redan när han var 38+4 för att vi skulle slippa sätta om sonden han drog ut (han vägrade svälja) och då hade vi niferex
    Nej, läkaren sa de att han ska få Niferex och Protovit tills Protoviten är slut. Sedan ska vi börja med AD-droppar (efter 3 månader ca) och då ska han inte äta Niferex.
Svar på tråden Järndroppar..!!