• Millis68

Loftsäng till 4-åring

jagh ar en liten kille som är 3½, han blir 4 i april och vi har funderat att köpa en loftsäng till honom. jag läste någonstans att de ska vara runt 5-6 år så är jag för tidigt ute att köpa en när han blir 4 år. han gillar inte sin säng han har nu och den är en kombinerad spjäl/juniorsäng, han säger att han vill ha en stor säng jag vill köpa en loftsäng eftersom det ger honom mer utrymme i sovrummet. jag vill däremot inte köpa först en vanlig säng för att sen köpa en loftsäng i så fall får han ha kvar sin gamla säng ett tag till.

någon annan som har tänkt samma tanke eller om ni har synpunkter på hur jag ska göra, positiva och negativa, för och nackdelar. jag vet ju att jag kommer att oroa mig att han ska trilla ur så därför är det kanske bättre att vänta...

• Svar på tråden Loftsäng till 4-åring
  • Prinsessan Zelda

vi har just köpt en loftsäng till vår son 3½år. det funkar jättebra. han klättrar i och ur på en stege, tom mitt i natten när han är yrvaken. den är inte jättehög, jag kan precis lägga honom i den om han somnar i vår säng eller liknande.

• Niinaaa

Har haft son som Prinsessan Zelda sedan min son var ca3 år.
    Har inte varit nåra som helst problem.

• Millis68

loftsängen som vi tänkte köpa är högre än den prinsessan zelda har, den är nog närmare 180 cm hög tror jag, ungefär som ikeas tromsö

låter ändå positivt att era killar inte verkar ha några problem med sina loftsängar.

• ugglan

Vi tänkte också köpa en loftsäng till våran lillkille som fyller 4 i januari. Vi tänker oss nog en variant med höjden mittemellan de två som ni pratat om här. Vi köper en med fullhöjd å sågar av benen sisådär 20-30 cm.

• Prinsessan Zelda

alltså. hur ofta trillar barn ur sängar med kant?? Möjligtvis om de leker i dem, vilket vi inte tillåter. ligga och mysa och läsa, men inte hoppa omkring osv. själv har jag ramlat huvudet förra ur en våningssäng men jag var typ 10 år och fick ju skylla mig själv.

• Millis68

prinsessan zelda, har du också ramlat ur en våningssäng, det gjorde jag med när jag var 7 år, studsade med en studsboll och lutade mig ut för långt för att fånga och slog i näsan i kanten under så jag började blöda näsblod, fniss!!! vilka minnen som kommer tillbaka

min son rullar runt mycket i sin säng men han borde väl knappast trilla ur om det finns en kant

• Southern Belle

Vi har en loftsängen Lo från IKEA som sonen fick när han precis hade fyllt 4. Den är ställbar i tre olika lägen så vill man kan man börja på en lägre höjd och höja efter hand! Vår son sov högst upp från början och det har fungerat bra!

Vet inte om Lo-sängen fortfarnade finns på IKEA men annars finns den säkert på Blocket!

• saramajorna

Min dotter ha sovit i loftsäng sen hon var 3.5 och det har inte varit några som helst problem. Detta är ju naturligtvis väldigt individuellt varför det är svårt att ge generella råd. Troligtvis vet du fall det skulle passa sin son eller ej. Lycka till! Loftsäng e så mysigt!

• nachosss
    Svar på #9
    Min dotter har sovit i en hög loft säng sen hon var 3 år, hon älskar det! det har hänt att hon vaknat mitt i natten och klättrar ner till oss! de är duktigare än vad vi tror *fniss* självklart var jag livrädd i början, hur det skulle gå osv. men de fixar det! jag har ingen bild :( att visa men vi har byggt den själva och den är ca. 170 cm hög. en prinsessborg ;)
  • Millis68

vad roligt att höra att era barn inte har några problem med att sova i loftsängar. sen jag fick barn har jag förstått att de klarar av bra mycket mer än vad man tror, jag blir imponerad ganska ofta av vad vår son och hans kompisar klarar av. tack för alla svar, det blir nog en loftsäng i julklapp tror jag

• Millis68

atjo
    vad fint det var i din dotters rum, vi funderar på att köpa en loftsäng som har ett skrivbord och en futon under, finns plats för kompisar att sova över och ett ställe att sitta och rita och göra annat roligt.

har nog bestämt mig nu, det blir en säng till sonen i julklapp

• ladydivine

Jag har åxå en sån där Ikea KURA säng till min son, den har han haft sen han var drygt 2 år....men vände den inte till loftsäng förrän han var 2½ år.
    Han är nu 3 år.

Det har funkat kanon hela tiden =)

Svar på tråden Loftsäng till 4-åring