• Qarina

Inget tvättmedel hemma

Vad gör man om man behöver tvätta men tvättmedlet är slut?
    Finns det något alternativ man kan använda? Har för mig att min syster nämnde nåt husmorsknep nångång.

• Svar på tråden Inget tvättmedel hemma
  • Marma

grönsåpa? har jag abdvändt nån gång

• Rispan

när jag behöver tvätta något snabbt somm tex en tröja så tvättar jag för hand i vasken..tar då bara parfymfri vanlig tvål..har aldrig haft problem med det
    visserligen biter ju det inte så bra men det tar väck det värsta

2007-12-06 och 2009-05-18
  • Qarina

Hade för mig att det var det som syrran sade men läste på flaskan å det stog bara golv,ytor å sånt så jag vågade inte chansa. Men om du säger det så...

• Zenobia

Jag har tvättat med tvål eller schampo ett par gånger, det har fungerat det med =)

• Maria40

Tvål går bra, gärna om du kan "flinga" den. Blir milt och bra.

• Qarina

Ok, hittade flytande tvål så jag provade med lite...
    Får se resultatet sen --Gulp!

• fröken

Yes diskmedel. Suveränt, 1 tsk i maskinen bara, funkar bäst till vittvätt.

• Qarina

Ok, diskmedel hade jag absolut inte trott.
    Fiffigt att man kan klara sig utan tvättmedel. Man blir ju lixom lite ställd när man måste tvätta upp lite å det inte finns hemma. Men nu vet jag att man inte behöver oroa sej längre

• Zenobia

För mig var det tur att det fungerade, för jag var i Norge och vart magsjuk och behövde tvätta. Så scahmpo och tvål fungerar på det mest utsatta tvätten också =)

• mimmi 1
    fröken skrev 2008-10-21 21:55:36 följande:
    O vad gäller såpa brukar gul anses mildare.
    gul och grön såpa är samma sak, man har bara tillsatt färg i den gröna, men jag tycker även att det skiljer på doften, den gula luktar bättre.

Vad gäller tvål o diskmedel i tvättmaskinen... ta inte för mycket bara!! det löddrar nåt ofantligt
    men tipset om en tesked bara, låter ju bra...
  • Balehead

Har en bekant som helt gått över till att använda flytande YES, just för att det tydligen funkar och är så jäkla drygt. Själv har jag varit för feg och för traditionell för att våga testa *skäms*

Svar på tråden Inget tvättmedel hemma