• Spegellandet

Bjuda vegetarian på middag :-)

Vad ska man bjuda sina vegetariankompisar på till middag i helgen? Tror de är lakto-ovo och definitivt fiskätare. Inga kända allergier.

Palsternacka och selleri vet jag är inte omtyckt och jag är själv inte förtjust i produkter typ sojakorv. Dessutom vill jag inte laga något "direktöversatt" som ser ut att innehålla kött, men inte gör det. (Är ni med på vad jag menar då?) Dock är jag helt ok med mat med quorn och tofu i.

Hjälp mig att få vännerna att känna sig välkomna!
    Dryckesförslag emottages gärna.

• Svar på tråden Bjuda vegetarian på middag :-)
  • qbtq

Åhh jag skulle göra spenat och ricottafyllda canneloni med en hemmagjord tomatsås med basilika och vitlök och ovanpå detta en béchamelsås och mozarella. Smaskens! Kan skriva ett utförligare recept om du är intresserad.

• lunkentuss

Vi brukar göra linssoppa, supergott!

Även falafel fast vi gör "pannbiffar" av dom istället och serverar med kokt potatis och vitkålssallad, det är oxå riktigt gott.. Kankse inte så festligt iförsig..

Annars är ju fylld aubergine lite "festligare", kan fyllas med lite olika löksorter, zucchini, oliver mm som kokats ihop med krossade tomater och lite goa kryddor. Kan serveras med ris =)

• Spegellandet
    qbtq skrev 2008-10-21 20:31:58 följande:
    Åhh jag skulle göra spenat och ricottafyllda canneloni med en hemmagjord tomatsås med basilika och vitlök och ovanpå detta en béchamelsås och mozarella. Smaskens! Kan skriva ett utförligare recept om du är intresserad.
    Ja tack!
  • Jennisita

tacos,,corn,, lasagne corn,,:=)

• Ronjas mamma

Ska det vara billigt och godt är gratäng med linser och spinat jättegott med ett gott bröd till. Desutom enkelt at laga.

• Spegellandet

cream tea skrev 2008-10-21 21:02:18 följande:

Lax- och spenatlasagne?
    Ja, om inget annat en vegetarisk lasagne. Lasagne är ju bara så gott!
  • qbtq

En snabb förklaring på hur du gör:
    Skär den färska bladspenaten grovt, blanda ut den med ricottaosten. Koka de färska lasagneplattorna en kort stund, så de bara blir ännu lite mjukare. Lägg på spenat och ricottaröran på lasagneplattorna och rulla ihop dem.

Gör en tomatsås genom att koka/värma upp på färska tomater (eller burktomatare om tiden är knapp), basilika, vitlök och peppar. Lägg tomatsåsen i botten av en ungssäker form. Lägg på de fyllda lasagnerullarna. Gör en béchamelsås och höll över cannelonin, skär mozarellan i tunna skivor och lägg över allt. Ställ in i ugnen ca 20-30 min. Klart! Supergott!

Lycka till!

• EttElaktTroll

Pasta och
    Creme fraiche med färska tomater som du delar i mindre bitar, i med rödlök och massa goda kryddor, serveras kall till den varma pastan, det är såååå gott! Och så enkelt

• Spegellandet
    qbtq skrev 2008-10-22 20:20:13 följande:
    En snabb förklaring på hur du gör:Skär den färska bladspenaten grovt, blanda ut den med ricottaosten. Koka de färska lasagneplattorna en kort stund, så de bara blir ännu lite mjukare. Lägg på spenat och ricottaröran på lasagneplattorna och rulla ihop dem. Gör en tomatsås genom att koka/värma upp på färska tomater (eller burktomatare om tiden är knapp), basilika, vitlök och peppar. Lägg tomatsåsen i botten av en ungssäker form. Lägg på de fyllda lasagnerullarna. Gör en béchamelsås och höll över cannelonin, skär mozarellan i tunna skivor och lägg över allt. Ställ in i ugnen ca 20-30 min. Klart! Supergott! Lycka till!
    Hur lång tid kan det tänkas ta när man aldrig gjort det förr? Har canneloni-rör hemma. Borde väl gå fortare med dem än lasagneplattor? Gissar att man ställer dem på högkant och fyller, lägger ner på tomatsåden och toppar med béchamel. Lite längre tid i ugnen sen kan jag tänka mig, eller vad tror du? Kanske går på ett ut?
Svar på tråden Bjuda vegetarian på middag :-)