• black dawn raise

blodfyllt öra som bara fylls på!!

min katts öra började helt plötsligt hänga för några dagar sen.. när jag kolla upptäckte jag att det var som en stor bubbla och jättetjockt.. det var sladdrigt och kändes rinnigt innanför så jag trodde det var nån infektion med var..
    eftersom det var värre dagen efter kom min pappa och vi punkterade örat så att vi skulle kunna få ur varet och göra rent.. det var inte var som kom.. det var BLOD och "vatten" gjorde rent och det vart ok.. tills kvällen efter.. då hade örat fyllts upp igen..
    nu har vi inte gjort hål på det..
    veterinären ska komma om någon dag till gården här och kolla en ko så då ska vi låta henne titta på kattens öra med.. men vet någon vad det kan vara??
    katten är 17 år

• Svar på tråden blodfyllt öra som bara fylls på!!
  • Pappatilltwins

Blodöra vet jag att de kan sy "ihop".
    De liksom syr rakt igenom örat för att det inte ska bli en sådan stor "ficka" som blodet kan samlas i.

Googla på blodöra

• Fotavtryck

Det är vanligare på hundar med hängöron.

Troligen är det en blodåder som har spruckit, isf ska man "tappa" örat på blod väldigt försiktigt. Gör man det för ofta så hinner inte blodet att stelna och det fortsätter att rinna.

Men ring till din vet o hör för att vara säker. Så du inte är där o trycker för ofta.

• black dawn raise
    Fotavtryck skrev 2008-10-21 21:04:29 följande:
    Det är vanligare på hundar med hängöron.Troligen är det en blodåder som har spruckit, isf ska man "tappa" örat på blod väldigt försiktigt. Gör man det för ofta så hinner inte blodet att stelna och det fortsätter att rinna.Men ring till din vet o hör för att vara säker. Så du inte är där o trycker för ofta.
    ja det är sprängfyllt nu så jag tänkte be pappa komma över igen:) tur vi e grannar.. jag klarar inte av det.. så får vi tömma örat idag göra rent igen och se vad vet säger antingen om dom kommer förbi eller om jag slår en pling..
    bor på bondgård så dom kommer lite då och då:)
  • Fotavtryck

Å så härligt. Det vill jag me göra. Vilka fler djur har du?

Har du barn?

Akta bara så det inte kommer in bakterier i örat.

• black dawn raise
    Fotavtryck skrev 2008-10-21 21:22:14 följande:
    Å så härligt. Det vill jag me göra. Vilka fler djur har du?Har du barn?Akta bara så det inte kommer in bakterier i örat.
    vi har 4 katter bara.. det är mina föräldrar som sköter gården här som vi bor på, så det finns kossor och hästar oxå.. sen har dom hundar..
    ja det är skönt att bo ute på landet:)
    japp 2 barn. 4 och 7 år
  • Yummie

Min katt har haft blodöra. Första gången opererades det, men veterinären sa att det kan komma tillbaka och det gjorde det då katten hela tiden skakade på huvudet. Inom ca en vecka var det fyllt igen, men vi gjorde inget eftersom veterinären sa att om katten inte ska användas till utställningar och likande så behöver vi inte göra något mer, det kommer gå över av sig själv och katten har inte lika ont som första gången samt att örat kommer hänga ner. Vilket det gör det nu, men våran lilla tjej är lika älskad och söt ändå, trots sitt hängande deformerade öra.

Blodöra är i alla fall inget farligt sa veterinären. Men det ser lite obehagligt ut och känns som en dyna när man trycker på det.

• black dawn raise
    Yummie skrev 2008-10-22 03:51:40 följande:
    Min katt har haft blodöra. Första gången opererades det, men veterinären sa att det kan komma tillbaka och det gjorde det då katten hela tiden skakade på huvudet. Inom ca en vecka var det fyllt igen, men vi gjorde inget eftersom veterinären sa att om katten inte ska användas till utställningar och likande så behöver vi inte göra något mer, det kommer gå över av sig själv och katten har inte lika ont som första gången samt att örat kommer hänga ner. Vilket det gör det nu, men våran lilla tjej är lika älskad och söt ändå, trots sitt hängande deformerade öra.Blodöra är i alla fall inget farligt sa veterinären. Men det ser lite obehagligt ut och känns som en dyna när man trycker på det.
    ja.. det känns läskigt..idag ska veterinären komma men jag vet inte vilken tid.. och katten har ju så klart gått ut och kommer inte när man ropar... han som alltid ligger inne och sover annars.. typiskt..
    veterinären skulle tömma örat så skulle han ha med kortison och fixa med örat..
    bara katten kommer hem haha
Svar på tråden blodfyllt öra som bara fylls på!!