Köra bil utan körkort?
vad är straffet för det?
Jag har fått veta att en vän till mig kör bil utan körkort. Hon har aldrig tagit körkort för hon tycker hon kan köra ändå. Hon har gjort såhär i mer än 5 år.
vad är straffet för det?
Jag har fått veta att en vän till mig kör bil utan körkort. Hon har aldrig tagit körkort för hon tycker hon kan köra ändå. Hon har gjort såhär i mer än 5 år.
böter får hon nog..
har en kompis till min sambo som precis åkt fast och han får böter..
Man kan få allt från dagsböter till max 6 månaders fängelse.
Vad värre är: om hon drabbas av en olycka täcker ingen försäkring i världen henne.
Kör du bil utan körkort för att du inte tagit det nån gång så blir det olovlig körning och påföljden är olika beroende på ålder och så... men generellt sett så skjuts ditt lämplighetsintyg upp 6månader vid första tillfället.
Sen blir det ju värre gång efter gång.
Skiter du helt i körkortet och kör bil i en massa år utan körkort så kommer det sluta med att du har 10år kvar tills du får ta körkortet lagligt och dessutom KOMMER du att hamna i fängelse. Och det är inget skämt. Du åker automatiskt in på kåken efter för många olovliga körningar.
Om du däremot redan tagit körkortet fast blivit av med det och fortsätter köra ändå så åker du automatiskt dit för grov olovlig körning och får 12månader EXTRA på din körkortsåterkallelse och sen måste du automatiskt ta om körkortet även om du klarat din prövotid. Så jag skulle nog berätta detta för min vän och verkligen ifrågasätta starkt om hon tycker det är värt det.
sär skriven skrev 2008-10-21 22:34:02 följande:
ett ex mamma har kört utan körkort i över 20 år...
skulle aldrig våga göra det själv men är nog vanligare än man tror.
Nej, eller henne. Hon får ingen skadeersättning som hon fått i normala fall, eller ersättning för bortfall av inkomst.
ok jo jag har sagt till henne att hon borta ta körkort såklart men hon säger hon inte har råd och att hon kör så lugnt att det inte är nån fara.