• Anonym (Vän)

Köra bil utan körkort?

vad är straffet för det?
    Jag har fått veta att en vän till mig kör bil utan körkort. Hon har aldrig tagit körkort för hon tycker hon kan köra ändå. Hon har gjort såhär i mer än 5 år.

• Svar på tråden Köra bil utan körkort?
  • LykkeLee
    sär skriven skrev 2008-10-21 22:40:09 följande:
    Nej, eller henne. Hon får ingen skadeersättning som hon fått i normala fall, eller ersättning för bortfall av inkomst.
    Nej precis.. det plus alla andra risker (fängelsestraff o.dyl) plus att hon säkerligen har några extra ögon på sig ifall hon åkt dit, gör ju att jag inte ens fattar att hon fortsätter med denna dumdristighet!!!
  • LykkeLee
    Anonym (Vän) skrev 2008-10-21 22:41:26 följande:
    ok jo jag har sagt till henne att hon borta ta körkort såklart men hon säger hon inte har råd och att hon kör så lugnt att det inte är nån fara.
    Även om hon kör lugnt så innebär det inte att alla andra gör det...
  • Leefen

Jag körde bil innan jag blev gravid. Det är jätte många som gör det. Det är nog inget som är ovanligt.

Alfred MELWIN Andreas Bf 30/1 2009
  • Anonym

Nej, eller henne. Hon får ingen skadeersättning som hon fått i normala fall, eller ersättning för bortfall av inkomst.
    Men visst får man väl alltid ersättning för personskadan, även om man var förare i den oförsäkrade bilen?
  • Anonym
    Leefen skrev 2008-10-21 22:45:03 följande:
    Jag körde bil innan jag blev gravid. Det är jätte många som gör det. Det är nog inget som är ovanligt.
    Jag körde också bil innan jag blev gravid. Det är inte alls ovanligt. Men jag hade körkort såklart!
  • sär skriven

Nej, inte om du själv orsakat skadan genom olovlig körning. Det är ju olagligt. Precis som att du inte får ersättning på hemförsäkringen om du bevisligen tänt eld på ditt eget hus.

Anonym skrev 2008-10-21 22:46:10 följande:
    Men visst får man väl alltid ersättning för personskadan, även om man var förare i den oförsäkrade bilen?
  • sär skriven

Hahaha näää det är nog inte så ovanligt. Min sambo kör också bil och han kommer aldrig bli gravid .

Leefen skrev 2008-10-21 22:45:03 följande:
  • Anonym

sär skriven skrev 2008-10-21 22:47:01 följande:

Nej, inte om du själv orsakat skadan genom olovlig körning. Det är ju olagligt. Precis som att du inte får ersättning på hemförsäkringen om du bevisligen tänt eld på ditt eget hus.
    Man får ju full ersättning för personskada även om man t ex kört rattfull.
  • Sista babyn
    Anonym (Vän) skrev 2008-10-21 22:41:26 följande:
    ok jo jag har sagt till henne att hon borta ta körkort såklart men hon säger hon inte har råd och att hon kör så lugnt att det inte är nån fara.
    en poäng för sig... inte kortet man kör med... finns folk som har kk som man undrar HUR dom fått det.

men ändå har hon massor att riskera
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-10-21 22:49:19 följande:
    Man får ju full ersättning för personskada även om man t ex kört rattfull.
    Tror det är skillnad på personskador och skador på egendom/saker.

Alltså om man begår ett brott och förstör en sak så får man ingen ersättning. Men om det blir en personskada så får man ersättning även om man begått ett brott när man skadades.
Svar på tråden Köra bil utan körkort?