• Norea

byta syllar..

har besiktigat ett 70-tals hus idag och på den ena gaveln var det för mycket fukt i syllarna. Vad jag undrar är om ni som gjort det bott i huset medans de bytar dem? Hur gick det? Varför gör de ibland på insidan och ibland på utsidan? väljer man själv? Hur lång tid tog det ungefär? Priset?
    Nån som vet någon bra firma i Malmö-Skåne?

ska man begära att säljaren går ner i pris med lika mycket som det kostar eller ska man dela på det?

• Svar på tråden byta syllar..
  • Karlsson

Vi har ett äldre hus än erat så våra syllar består av timmerstockar. Så det ser nog lite annorlunda ut, vi har ingen in eller utsida, utan hel stock som ligger på natursten som är grunden.

Vi gjorde jobbet själva och det var inte svårt men tog tid. Vi fick börja med att med en kraftig domkraft försiktigt lyfta huset på den sida som det skulle bytas. Man får inte glömma att öppna fönstren annars finns risk att rutorna spricker.

Sen plockade vi bort den dåliga syllen. Sen började det kluriga att med hjälp av yxan yxa till en ny av en väl torkad timmerstock. Ibland måste man ju testa om det är bra eller om det behövs tas lite till någonstans och det var tungt att prova, av och på med stocken.....

När vi var nöjda la vi lindrev mellan den nya syllen och gamla timmret som var fortsättningen uppåt. Dessutom tjärpapp mellan stengrunden och den nya syllen så fukten från stenarna inte skulle nå syllen.

För detta skulle en firma vi kollade med ha ca 25000kr. Vår kostad blev en timmerstock och lite lindrev

Det tog en helg och vi bodde i huset under hela tiden.

• Norea

oj, fast det låter ju helt annorlunda än hur man går tillväga med vårt hus...

• Karlsson

Jag misstänkte det

Kan berätta om när våra skorstenar inte klarade provtryckningen på besiktningen (hade beställt provtryckning utöver den vanliga bes. där sånt inte ingår).

Det var bland det värsta sotarn hade sett, sa han. Att huset inte brunnit upp var ett under.....

Säljaren stod för hela den kostnaden (nästan 100 000 kr). Alternativt var att han hade fått dragit bort hela den summan på priset.

Vi var väldigt glada att vi kostade på oss den provtryckningen

• Norea

ok. problemet här är att vi vet inte riktigt vad det kostar med syllbytet så om vi ska begära avdrag vet vi inte med hur mycket.

• Karlsson

Men måste ni begära avdrag då om ni inte hinner få in en offert?

Om han ska stå för kostnaden så kommer fakturan till honom då jobbet är klart. Ni betalar det priset på huset ni hade kommit överens om innan det här uppdagades.

• Norea

vet faktiskt inte om man kan göra så. han kan ju välja att om priset blir för dyrt för honom, vägra betala. och då får vi återkalla köpet. och det måste man göra nu, inte sen.

• Karlsson

Ok. det fungerade för oss men hör med er mäklare hur ni ska gå till väga. Han eller hon kanske har någon idé

• Norea

mäklaren vet jag inte om jag litar på. hon vill ju ha sin provision, och om priset går ner får hon mindre betalt.. men jag har ju inte så mycket annat val. hittar ingen info på nätet om tillvägagångssätt.

• Karlsson

Ok.
    Har du kollat med något byggföretag vad det kan kosta? Mellan tummen och pekfingret i varjefall, om de inte är schyssta och snabbt kan komma och titta och göra en offert.

• Norea

har ringt ett företag som inte svarar. hoppas de ringer tillbaka snart. hittar inga andra företag.

Svar på tråden byta syllar..