• Mimmi1973

Framåtvänd bilbarnstol, vad stämmer?

Min kompis flicka är 14 månader, föräldrarna tänker vända hennes bilbarnstol framåtvänd. Kan man verkligen det? Jag har hört att man ska vända barnen när det är mkt äldre.

• Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol, vad stämmer?
  • FinalFantasy

När de är 4 först skall man vända dem då nacken och skelettet ännu är skört.

You'll be in my heart.. always.
  • Mandi74

Lagen säger 3 år, rekomendationerna är efter 4 år.

Kolla på vägverketshemsida.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • smarties

Hade varit intressant att se en omröstning om hur många som faktiskt har vänt sina barn innan 4 år.

• Mandi74
    smarties skrev 2008-10-22 07:19:07 följande:
    Hade varit intressant att se en omröstning om hur många som faktiskt har vänt sina barn innan 4 år.
    Du får fixa en.
    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • FinalFantasy

har funnits, tror flesta vände dem mellan 2-3 år Sen kom 3-4 år. Några innan 2 år

smarties skrev 2008-10-22 07:19:07 följande:
  • Pumpalicious

Helt ofattbart att folk vänder sina barn tidigare än 4 år... VARFÖR?????? Ett yngre barn klarar inte av en krock om de sitter framåtvända.. Deras nacke och rygg är inte tillräckligt stabila ännu...

Har läst folk som säger "men det är ju så trångt för benen"... SO WHAT?! Vad är viktigast, att ditt barn är säker eller bekväm?

Blir så förbannad när jag hör sånt där...

• FinalFantasy

Hellre att de sitter som skräddareän bryter nacken

Pumpalot skrev 2008-10-22 07:35:50 följande:
    Helt ofattbart att folk vänder sina barn tidigare än 4 år... VARFÖR?????? Ett yngre barn klarar inte av en krock om de sitter framåtvända.. Deras nacke och rygg är inte tillräckligt stabila ännu...Har läst folk som säger "men det är ju så trångt för benen"... SO WHAT?! Vad är viktigast, att ditt barn är säker eller bekväm?Blir så förbannad när jag hör sånt där...
  • Miss Lau

Finns ingen lag som säger vid vilken ålder, men helt klart är att det inte är lämpligt att vända så tidigt.

• Doldis987

Barnen klagar dessutom sällan på att det är trångt för benen, det är föräldrarna som tycker set ser obekvämt ut.

Pumpalot skrev 2008-10-22 07:35:50 följande:
    Helt ofattbart att folk vänder sina barn tidigare än 4 år... VARFÖR?????? Ett yngre barn klarar inte av en krock om de sitter framåtvända.. Deras nacke och rygg är inte tillräckligt stabila ännu...Har läst folk som säger "men det är ju så trångt för benen"... SO WHAT?! Vad är viktigast, att ditt barn är säker eller bekväm?Blir så förbannad när jag hör sånt där...
Svar på tråden Framåtvänd bilbarnstol, vad stämmer?