Framåtvänd bilbarnstol, vad stämmer?
Min kompis flicka är 14 månader, föräldrarna tänker vända hennes bilbarnstol framåtvänd. Kan man verkligen det? Jag har hört att man ska vända barnen när det är mkt äldre.
Min kompis flicka är 14 månader, föräldrarna tänker vända hennes bilbarnstol framåtvänd. Kan man verkligen det? Jag har hört att man ska vända barnen när det är mkt äldre.
När de är 4 först skall man vända dem då nacken och skelettet ännu är skört.
Lagen säger 3 år, rekomendationerna är efter 4 år.
Kolla på vägverketshemsida.
Hade varit intressant att se en omröstning om hur många som faktiskt har vänt sina barn innan 4 år.
har funnits, tror flesta vände dem mellan 2-3 år Sen kom 3-4 år. Några innan 2 år
Helt ofattbart att folk vänder sina barn tidigare än 4 år... VARFÖR?????? Ett yngre barn klarar inte av en krock om de sitter framåtvända.. Deras nacke och rygg är inte tillräckligt stabila ännu...
Har läst folk som säger "men det är ju så trångt för benen"... SO WHAT?! Vad är viktigast, att ditt barn är säker eller bekväm?
Blir så förbannad när jag hör sånt där...
Hellre att de sitter som skräddareän bryter nacken
Finns ingen lag som säger vid vilken ålder, men helt klart är att det inte är lämpligt att vända så tidigt.
Barnen klagar dessutom sällan på att det är trångt för benen, det är föräldrarna som tycker set ser obekvämt ut.