• Lotta71

Hur snabbt kan hundar para sig?

Hur fort kan de para sig?

Hej!

Har en drevertik som har sitt första löp nu, är 7 mån. Hon var på dag 12 igår.

Igår var jag o min kompis ute med våra hundar, hon har en stor labbeblandning på 38kg.

Min undran är om det kan finnas någon som helst risk att hon blev dräktig på några sekunder? Jag kan inte sluta tänka på detta nu, det var max 5-10 sek, inte mer. Jätteorolig!

Han brukar alltid stå o hålla på på henne, men han är ju så jättemycket större så han är  2 dm ovanför henne alltid. Men plötsligt var han över henne när vi gick, o jag kollade under medan jag drog bort henne, o då såg det ut som om han var så pass lågt ner så han var "rätt"?

Fick såklart panik o nu kan jag inte sluta tänka på detta! Snälla ni , vad tror ni?

Daniel-02 Isac-00 Emanuel-98
  • Svar på tråden Hur snabbt kan hundar para sig?
  • Joppis

Men hur kunde hanhunden komma åt tiken öht?

• Lotta71
    Joppis skrev 2008-10-22 08:54:38 följande:
    Men hur kunde hanhunden komma åt tiken öht?
    Vi var ute o gick. Trodde absolut i mitt enfald att det inte var någon fara. Vad tror du?
  • Joppis

Men hade ni hundarna lösa? En parning kan ske väldigt snabbt men på dag tolv är ju inte tiken som högst mottaglig. Dock så kan spermier leva upp till 6 dagar!

Finns en sak att göra. Kontakta veterinär och om denna anser att det finns en risk, ge abortpiller.

Och se sedan till att en löpande tik är under full kontroll så att det inte händer igen!

• Lotta71

Nej såklart hade vi ej dom lösa! TRor du verkligen att det kan finnas risk på max 10 sekunder?

• Wingerstad

tveksamt, oftast fasnar väl hanhunden efter utlösningen?

• challe 1

hmm hundar fassnar ju i varandra efter en hundutlösning. så satt dom inte fast borde det ju inte vara någon större fara. men kanske dags att åka en sväng till farbror hunddoktor iaf.

• MariaD

Det kan gå fort. På dag 12 borde hon vara i höglöpet, lite olika beroende på ras. Behövs absolut ingen hängning för att det ska bli valpar. Finns hundar som parat sig mellan burgaller osv. Tror du verkligen han fick in den? Hon borde skrikit ganska rejält, eller åtminståne skulle hon reagerat, typ ryckt till så du såg det. Och han är ju ganska mycket större. OM du känner dig orolig så finns det abort spruta.

Nu är Mira här! f 4/7-08, 03.20 3455g o 50 cm
  • Udda

Ehhh enligt egen erfarenhet så kan det tyvärr gå jäkligt fort.
    Min dobbiskille jag hade tidigare hoppade på mitt ex hund - skulle koppla dom - allt tog 3 sekunder - (vi skulle ut å gå) - och tyvärr på dom sekunderna blev hon dräktig. Han fastnade inte eller nåt sånt - så olyckligtvis kan det gå fort.

Men ring vetten - det finns abortsprutor

• Ancha

Hundarna behöver inte sitta fast för att tiken ska bli dräktig.
    Ta hunden till vetten för säkerhetskull.

Svar på tråden Hur snabbt kan hundar para sig?