• mysmika

När ska man klippa äppelträden??!

Hej!

Vi har ett hus och i trädgården har vi 6 äppelträd.... Iår, första året vi bor här, har alla träden burit massor med frukt, och gör ännu, vissa av dem.
    Men nu undrar vi, när ska man klippa den för att få en lika fantastisk skörd till nästa höst? Och HUR? Det är gamla träd, och olika sorter... Hjälp oss, nån som kan tack!

• Svar på tråden När ska man klippa äppelträden??!
  • Karlsson

Det är jättesvårt att generellt ge råd utan att se era träd.

Men det vanligaste perioden att klippa äppelträd är mellan feb-till dess att lövsprickningen börjar. Men det går alldeles utmärkt att klippa under sommaren, kan ibland tom vara bättre då läkningen går mycket snabbare för trädet. Problemet är väl att se grenarna för alla löv...Man kan även klippa nu men då handlar det inte om några kraftiga beskärningar eftersom såren då står öppna hela vintern. Det drar till sig rötor och svampar.

Det enda perioden som är lite känslig är just under lövsprickningen då trycket i träden är högt.

När man beskär äppelträd så har man endel att ta hänsyn till, balansen tex. Om ena sidan kanske växer kraftigare så kan trädet kännas i obalans, nästan så den tippar.

Man måste även kolla på knopparna, endel är blomknoppar, andra bladknoppar. Om man tar för hårt (som många gör) tar man ofta bort alla blomknoppar vilket gör att man bara får en massa vattenskott (spröt som växer rätt upp), dessa inehåller de första åren bladknoppar och kan då inte ge frukt.

Det är också viktigt att lägga rätt snitt vid beskärning, inga stumpar ska lämnas kvar.

Det är en hel vetenskap så om du inte har råd att anlita proffs så köp åtminstonde en bok i ämnet. Eller gå in på den här sidan, mycket bra! www.tradvardskolan.se/

Har sett allför många felbeskurna träd och det tar många år innan man man får ett snygg träd igen. Ibland går det aldrig att få tillbaka kronformen som en gång var

Ett träd ska inte bara ge frukt utan även vara ett smycke i trädgården

• mysmika

Åh, tack snälla för svaret, ja de är rätt fina som de är nu, de var beskurna när vi flyttade in. Vet ej vem som gjort det.
    Ska försöka ta kontakt med förra ägearen och höra vem som fixade med träden. I vår förra trädgård var det katastrof, och så vill jag inte ha det igen. Meterhöga vattenskott på alla träd, och ingen frukt!

• Rigmor Mortis
    Karlsson skrev 2008-10-22 10:46:09 följande:
    Ibland går det aldrig att få tillbaka kronformen som en gång var
    Som vårat äppelträd Förra ägaren till huset kapade samtliga grenar rakt av (utan att ta hänsyn åt vilket håll skotten skulle växa) när han tyckte det var lagom stort, sedan klippte han det aldrig igen. Det ser ut ungefär som en kvast nu - men bär förvånansvärt mycket frukt.
  • Karlsson

Ja kvastskotten (vattenskotten) har övergått till att bli fruktved eftersom de fått vara kvar.
    Trädet har i panik skjutit massor av vattenskott efter hans stympning för att kompensera alla grenar som den blivit av med. Träden prioriterar då 'bladtillverkningen' för att få igång fotosyntesen för att överhuvudtaget överleva.

Många i det här läget tar då bort alla vattenskott år efter år och står sedan förundrade över varför de aldrig får frukt....

Usch, det ser fruktansvärt ut när folk gör så med sina gamla träd. De stora såren drar dessutom till sig mycket sjukdomar som rötor och fruktträdskräfta

EKJ76 skrev 2008-10-22 11:19:21 följande:
    Som vårat äppelträd Förra ägaren till huset kapade samtliga grenar rakt av (utan att ta hänsyn åt vilket håll skotten skulle växa) när han tyckte det var lagom stort, sedan klippte han det aldrig igen. Det ser ut ungefär som en kvast nu - men bär förvånansvärt mycket frukt.
  • Rigmor Mortis
    Karlsson skrev 2008-10-22 11:26:43 följande:
    Ja kvastskotten (vattenskotten) har övergått till att bli fruktved eftersom de fått vara kvar. Trädet har i panik skjutit massor av vattenskott efter hans stympning för att kompensera alla grenar som den blivit av med. Träden prioriterar då 'bladtillverkningen' för att få igång fotosyntesen för att överhuvudtaget överleva. Många i det här läget tar då bort alla vattenskott år efter år och står sedan förundrade över varför de aldrig får frukt....Usch, det ser fruktansvärt ut när folk gör så med sina gamla träd. De stora såren drar dessutom till sig mycket sjukdomar som rötor och fruktträdskräfta
    Går det att rädda trädet nu eller är det bara att ta ner det och sätta ett nytt? Jag har gallrat ut sådant som växte in mot kronan och sådant som skavde men det är fortfarande jättemycket kvar :-/
  • Karlsson

Det går absolut att rädda trädet Men det tar tid att få det snyggt igen...

Bra att ta lite i taget, lägga upp det på kanske en tre års period. Rätt att börja med att gallra ut. Sen måste du hitta en ny kronform och sträva efter den. Alla dessa kvastar har antar jag börjat skicka sidoskott? Då kan du lämpligen börja korta in vid ett sådant utåtriktat skott på de grenar du vill bygga vidare på i framtiden. Man vill oftast ha ett vidare träd så stor solyta som möjligt, för fruktens skull.

Du måste helt enkelt göra flera uppbygnadsbeskärningar på ditt träd får att få det någorlunda snyggt igen.

EKJ76 skrev 2008-10-22 11:27:55 följande:
    Går det att rädda trädet nu eller är det bara att ta ner det och sätta ett nytt? Jag har gallrat ut sådant som växte in mot kronan och sådant som skavde men det är fortfarande jättemycket kvar :-/
  • Rigmor Mortis

Hmmm, jag får göra ett försök, det går knappast att göra det VÄRRE i alla fall Ska ta ner några träd som står bredvid också, de är satta med ca tre meters mellanrum *avgrundsdjup suck*

• veera

Man måste inte klippa sina äppelträd om det inte finns nån orsak till det.
    Det är tyvärr väldigt vanligt att äppelträd ger en enorm skörd vart annat år. Det beror på att trädet producerar så mycket äppel att det inte orkar bilda blommor följande vår. Då så blir skörden väldigt liten och då trädet har fått vila upp sej en sommar så orkar det igen producera massor av äppel igen följande år. 
    Man kan bryta den onda cirkeln genom att gallra bort ganska mycket av äppelkartarna på försommaren. Mitt tips är att det ska knytnäven ska rymmas mellan äppelkartarna. Då får man en lagom stor skörd varje sommar och större och friskare äpplen.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Karlsson

Du har helt rätt, man ska inte beskära för beskärandets skull utan det måste finnas ett mål med beskärningen

veera skrev 2008-10-22 12:14:18 följande:
    Man måste inte klippa sina äppelträd om det inte finns nån orsak till det. Det är tyvärr väldigt vanligt att äppelträd ger en enorm skörd vart annat år. Det beror på att trädet producerar så mycket äppel att det inte orkar bilda blommor följande vår. Då så blir skörden väldigt liten och då trädet har fått vila upp sej en sommar så orkar det igen producera massor av äppel igen följande år. Man kan bryta den onda cirkeln genom att gallra bort ganska mycket av äppelkartarna på försommaren. Mitt tips är att det ska knytnäven ska rymmas mellan äppelkartarna. Då får man en lagom stor skörd varje sommar och större och friskare äpplen.
  • Pelargonen

Vi köpte hur för ett år sen och det lilla äppelträd som står på tomten är inte roligt. Litet och tanigt med några grenar, att det kom några blommor i somras förvånade mig.

Funderar på att göra en insats och försöka rädda det denna sommar, annars åker det bort. Men hur gör man det? Ska man beskära det eller inte? Finns iofs inte så många grenar att beskära. Gödsla kanske?

Hoppas det är okej TS att jag lånar tråden med mina frågor!

• Kattägd

Det jag fått lära mig i skolan är beskär på våren för att gynna tillväxt och på hösten för att gynna fruktsättning. Beskär skotten 1/3 och ta aldrig mer än 1/3 av trädet och lämna inte tappar, dvs. beskär precis utanför grenkragen och så nära knoppen det går för att undvika röta.

Svar på tråden När ska man klippa äppelträden??!