• Aaattans Marie

Rödhårig - temperament?

Hej!

Min dotter är rödhårig om man får ibland kommentarer om "då blir hon en temperamentsfull tjej" etc. Jag tror inte ett skvatt på att hårfärgen styr detta - även om hon faktiskt är både envis och temperamentsfull (vilket min blonde son inte är).

Är du själv rödhårig eller har ett rödhårigt barn? Vad säger du? Ska se om jag statistiskt kan motbevisa dem

Är du rödhårig och har hett temperement - välj då detta alternativ även om du inte tror på att hårfärgen har betydelse.

♥ Oscar 030706 & Thea 071128 ♥ Fattig är den som ständigt önskar sig mer...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rödhårig - temperament?
  • ananda74

jag är rödhårig och har också hört det där med hett temperament. jag fattar inte var det kommer ifrån. visst kan jag ha temperament och bli irriterat på saker osv, men jag tror inte det är mer än andra. jag tror att många män iallafall säger så för de tycker det är "sexigt" med temperamentsfulla kvinnor. åtminstone har de killar/män som sagt det till mig menat det på ett positivt sätt. det är faktiskt inte en enda kvinna som sagt det till mig nu när jag tänker på det...

• Calylite

systerdotter är de men hon är knapast hetleverad av sig

• Tecken

Jag känner flera rödhåriga människor, och de är inte mer hetlevrade än andra. Däremot så finns det forskning om hårfärg och smärttolerans, men nu blev det lite OT

• Atamon

Att man som rödhårig anses som temperamentsfull kommer väl från det eldfängda håret men rödhåriga har ju i alla tider varit utsatta... Dels så anses det fult av många med rött hår (jag tycker det är vackert men så är jag lite rödhårig själv också  ) och dels så sätts det likhetstecken till häftigt temperament vilket förr (och nu också kanske?) inte ansågs så positivt eller smickrande om man var kvinna.. Gamla mönster är svåra att bryta. Men precis som ananda74 är innte på så är det oftast män som fäller positiva kommentarer om hårfärgen, sällan kvinnor. Många sätter säkert temperament, livfullhet och sex i samband med hårfärg och det är väl också säkerligen därför som många utmanande kvinnor i film och serier är rödhåriga. Hur ofta hördes inte uttrycket rost i taket, fukt i källaren under tonåren...

Har för mig att det var omröstning här på FL för inte så många månader sedan om det var fint eller fult med rött hår.

Men för att svara på TS, ja - jag är rödhårig och kan ha hett temperament, beroende på sitution. När jag var barn och tonåring var humöret hetare. Men det hänger inte ihop med hårfärgen utan humöret har jag "ärvt" från min pappa. 

Men inte hjälper följande artiklar till att bryta mytbildandet...

Pang på rödbetan http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article429650.ab

Rödhåriga tuffast http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65667030_852__,00.html

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_446225.svd

• CalleNalle

Jag har haft några stycken rödhåriga damer som sällskap genom åren, och ett genomgående drag hos alla har varit deras eldfängda temperament. Hur goa tjejer som helst, men jävlar om något retade upp dem .

Och jag håller absolut med ett uttryck jag hörde för länge sedan;

"Öva dig på blondiner, gift dig med brunetter, och ha rödhåriga som älskarinnor"

Nu är ju inte det lilla antal rödhåriga flickor jag träffat något statistiskt underlag, men en del drag har definitivt gått igen hos dem allihop. Däribland deras temperament.

• Frk Svår

Jag har råttfärgat hår och är temperamentsfull ändå. Skyller på min rödhåriga mamma Fast jag har färgat håret rött nu för att passa mitt temperament, haha.

Kanske är det en självuppfyllande profetia? Man tror att rödhåriga har mer temperament än andra och då är det mer OK att leva ut som rödhårig? Man lägger märke till deras (vårat) temperament mer eftersom "rödhåriga är ju mer temperamentsfulla" osv?

• Aaattans Marie

Tack, ska kolla in artiklarna.

Tilläggas kan att jag alltid tyckt att rött hår är skitfint, så jag hoppas att dottern får behålla sin nuvarande färg. När jag tänker efter så är de flesta rödhåriga jag känner ganska temperamentsfulla (vilket jag ser som en positiv egenskap).

♥ Oscar 030706 & Thea 071128 ♥ Fattig är den som ständigt önskar sig mer...
  • Ciliaja

när min lillasyster var liten brukade hon få lite rödare nyans i sitt hår varje gång hon blev riktigt arg..skitmärkligt!

asså nu får ni inte tänka överdrivet haha

Dude, that's totally awesome (and I mean that in a totally non-sarcastic way).
  • FridaT

Jag är rödhårig och har alltid haft hett temprament.. dock blivit lite lugnare de sista åren. MEN jag har en väldigt temprametsfull liten tjej här hemma som också är rödhårig. Jag tror det stämmer ofta, har ett par rödhåriga kompisar/släktingar som är likadanna. Ingen sätter sig på en rödhårig

• piixelslyna
    Tecken skrev 2008-10-22 13:53:45 följande:
    Jag känner flera rödhåriga människor, och de är inte mer hetlevrade än andra. Däremot så finns det forskning om hårfärg och smärttolerans, men nu blev det lite OT
    Det där var intressant! Åt vilket håll?
Svar på tråden Rödhårig - temperament?