Pensum, vad betyder det?
Fick precis ett mail av min seminarieledare, en norrman. Han skriver pensumlitteratur, någon som vet vad det betyder? Det kanske är ett svenskt begrepp, inget jag vet något om för jag har aldrig hört det tidigare.
Fick precis ett mail av min seminarieledare, en norrman. Han skriver pensumlitteratur, någon som vet vad det betyder? Det kanske är ett svenskt begrepp, inget jag vet något om för jag har aldrig hört det tidigare.
När jag googlar på det så kommer det nästan bara upp norska sidor. Så det måste vara norskt uttryck. Fattar heller inte vad som menas.
www.pensum.se
Ingen aning om detta stämmer, men kan det ha med detta att göra kankse?
Jag hittade det här, men blev inte mycket klokare: en.wiktionary.org/wiki/pensum
"Pensum gör dig medveten om risker och förmedlar kunskap om dess hantering"
Annars får du söak i nån norsk ordlista för det verkar som att ordet är norsk...
Precis, jag googlade också det men sen vet jag att vår seminarieledare brukar hålla sig till svenska begrepp för att vi skall förstå. Men tack ändå!
Pensum brukar betyda "andel", "dagsverke". Typ att "det här är ditt pensum - de här sidorna ska du ha läst tills i morgon". Men jag har aldrig hört talas om pensumlitteratur.
Kan det ha med funderingar att göra?
Ah. Då är säkert pensumlitteraturen = kurslitteraturen.
Jag tolkar pensum som = uppgift.
Det är nog så enkelt som kurslitteratur på svenska. Jag misstänkte först det men han hade skrivit kurslitteratur också, därför blev jag osäker. Men tack alla!
Om man vill vara helt dundersäker så mejlar man tillbaka och frågar.