Bra recept för "storkok"....?
Hej!
Kanske skulle vi samla lite bra recept på "storkok"? Sånt man kan laga mycket av och frysa in. Bra att ha när bebisen har kommit och man inte alltid har tid (eller lust )att laga mat...
Hej!
Kanske skulle vi samla lite bra recept på "storkok"? Sånt man kan laga mycket av och frysa in. Bra att ha när bebisen har kommit och man inte alltid har tid (eller lust )att laga mat...
det skulle jag oxå vilja veta =)
Man kan ju kanske göra:
Lasagne
Korvgrytor
Köttgrytor
Pajer
Pastasallader
Nån mer?
Kanske minipizzor?
Bra recept finns på Arla.se! Jag har lagat följade jättegoda recept därifrån, perfekta att frysa in!
Chili con carne
Grön fisksoppa
Coq au vin
Bolognese
Andra bra recept att frysa in: kycklinggryta med grönsaker, minestronesoppa, lasagne, pizzabottnar, moussaka.
Jag väntar på bebis och håller på att göra storkok att frysa in, inte bara mat utan även kakor som är perfekt att plocka fram då det kommer folk som vill kika på bebisen
Har hittils gjort:
Kalops
Mjuk pepparkaka
Matbröd
Ska försöka hinna göra piroger med köttfärsfyllning också och pepparrotskött!
Finns ju basrätter som tex, potatis,morötter,kålrot mm som kokas i buljong som man fryser in och sedan smaksätter med tex, korv, kyckling, kött mm utefter vad man är sugen på.
Jag har bett mina svärföräldrar som älskar att laga mat om lite matlådor som jag kan använda när det är dax =)
Vi gjorde en jätteladdning med piroger innan min lilla skrutta kom (7,5 veckor sedan) och det är jag glad för. Lätt att äta med en hand när man sitter i soffan och maratonammar.
Vi gjorde också pastasåser, soppor och matmuffins/frukostmuffins.
Det är verkligen en god idé att se till att det finns mat i frysen!
Lycka till med kommande bebben!