• NenniePennie

Är mörk choklad nyttig?

Det sägs ju att mörk choklad är nyttig. Eller är det så att mörk choklad är NYTTIGARE än ljus choklad?

Har köpt 72% mörk choklad. Är det OK att äta det här , om man äter bara några bitar?

jag försöker gå ner i vikt , men jag ääälskar choklad!

• Svar på tråden Är mörk choklad nyttig?
  • Kim87

ja mörk choklad är nyttigare än ljus chocklad. helst ska det vara 100%. och äter man i måttliga mängder så funkar det.

• Prettypink

Det är NYTTIGARE! Jag anser att det är helt ok att unna sig lite god, mörk choklad! Dock köper jag ej min på "vanliga" affären, utan på godisaffären! Den enda chokladen jag köper på tex ica är Lindts med chili:)

• Linda1976

100% kakaohalt finns inte, för då är det .... hm, bara kakao. Men det finns 85-90% som är väldigt bitter, men man lär sig gilla den.

1-2 rutor har vissa hälsovinster, men det kan ju inte betraktas som hälsokost, annat än för själen då

• NenniePennie

Jag gillar all choklad, allra helst ljus.. men jag tänkte bli lite nyttigare, så.. Och mörk choklad är faktiskt gott!

Nu har jag i alla fall ätit 4 "rutor" mörk choklad. *försöker spara resten till helgen*

• NenniePennie

jo jag upptäckte det! ihih

• Midwinter

Allt e ju relativt .. Försöker man gå ner i vikt så e det typ skitsamma som Linda1976 skrev. Har för mig att mörk choklad innehåller fler kalorier faktiskt.

Många jag har haft denna diskussionen med försöker rädda det hela med att ma inte kan äta lika mkt mörk som ljus på samma gång.. ööhhhh JO, jag gör det iaf. Kan klämma 100g mörk lika lätt som 100g ljus *ler*. Mörk för mig e 70-75% (mörkare e inte gott alls jue hehe)

• NenniePennie
    Midwinter skrev 2008-10-22 19:59:54 följande:
    Allt e ju relativt .. Försöker man gå ner i vikt så e det typ skitsamma som Linda1976 skrev. Har för mig att mörk choklad innehåller fler kalorier faktiskt.Många jag har haft denna diskussionen med försöker rädda det hela med att ma inte kan äta lika mkt mörk som ljus på samma gång.. ööhhhh JO, jag gör det iaf. Kan klämma 100g mörk lika lätt som 100g ljus *ler*. Mörk för mig e 70-75% (mörkare e inte gott alls jue hehe)
    haha jag kan också klämma 100 g i ett nafs! Men nu var jag duktig och köpte bara en 45 g. Och har lagt undan resten

*tittar försiktigt bort mot chokladen och slickar mig om munnen*
  • BadMan

Energifattigt ? Nä.

Nyttigt ? Stort JA !

Kakaon är full av hälsosamma antioxidanter som tex polyfenolerna och flavonoiderna.
    Kakao innehåller också stearinsyra som är bra (på ett sätt jag för stunden inte minns) för kolesterolet.

I en färsk studie blev slutsatsen :
    Dark, but not white, chocolate decreases blood pressure and improves insulin sensitivity in healthy persons.

Det pratas även om att kakao skall förebygga prostatacanser.

Här pratat jag inte om ljus Marabo eller kexchoklad
    Mörk minst 70%. Jag rekomenderar kvalitetschoklad från Vahlrona,Michael Cluizel och Amedei mfl.(stavar fel nu säkert).

Ett varningen finger bara : Choklad är energirikt! Alltså, många kalorier. Men nyttigt & hälsosammt och underbart gott i måttliga mängder.

• Kim87
    Linda1976 skrev 2008-10-22 19:45:43 följande:
    100% kakaohalt finns inte, för då är det .... hm, bara kakao. Men det finns 85-90% som är väldigt bitter, men man lär sig gilla den.
    1-2 rutor har vissa hälsovinster, men det kan ju inte betraktas som hälsokost, annat än för själen då
    jodå 100% finns visst. brukar själv köpa det. men det är inte så lätt att hitta.
Svar på tråden Är mörk choklad nyttig?