• hotten

hadde ni tagit med bebisen````=?`??

det klart farligaste i det du beskriver är att ha filten för, även en rätt tunn sådan!

Det är farligt även på vintern när man är ute!
    i sunderbyn pratade läkarna å sköterskorna just om detta att de vanligaste när de får in plötsliga spädbarnsdöda (heter de så?) eller barn med svåra andningsproblem, har legat ute i vagnen å varit övertäckta. det blir varmt å enormt dålig luftcirkulation.
    jag kan inte visa tester å forskning på just detta (kanske finns) däremot finns det ny forskning som just talar om sambanden när man samsover med barnet mellan sig det blir varmt å dålig luft..

• hotten

det är ju långt ifrån alla prematurer som är mer infektionskänsliga än normalfödda barn (dvs när man blivit fullgånget å åkt hem), jag tycker inte man skall "dalta" för mycket innan motsattsen bevisats.

ang RS har det ens kommit nått RS fall för denna säsong än? är det inte lite tidigt för det?
    för har det börjat dyka upp RS så skall man naturligtvis vara försiktig även med fullgågna små!

• hotten

Rs är inte att leka med, jag tror inte många riktigt förstår hur hemsk den kan va å framför allt att man kan drabbas flera år efteråt av olika infektioner, pipighet i luftrören, förkylningsastma mm om man haft RS som väldigt liten... (sen finns de de som klarar RS väldigt bra tom inte behöver uppsöka läkare, men RS är ändå den vanligaste orsaken till att barn under 7 månader blir inlagda på barnakuten)

Men som jag sa FINNS RS än för denna säsong? å isåfall finns det fall här uppe än? (brukar komma till söndra sverige först)

Hade jag vart TS med så friskt barn, så hade jag nog oxå åkt buss å varit på stan, i affären mm. Men då jag är så himmelens försiktig av mig så hade jag aldrig så tidigt gått i stora folksamlingar innomhus... stora loppisar drar säkert till sig sjuka människor som inte vill missa loppiset fast de borde ligga i sängen å kurera sig...
    men har TS funderat å gjort ett aktivt val så är det iallfall bättre än att inte tänka alls (som många tyvärr gör) då förmodlar jag att hon ändå försöker tänka på hostande människor mm under sin loppis dag å inte plocka upp barnet vid folksamlingar, sprita händer mm..

• hotten

ok att du går dit men

varför denna hysteri att täcka över? sätt huvudet själv in i vagnen å täck över dig, eller dra över en plastpåse fast den skulle va öppen nertill, tror du det är bra luft oavsett om du inte tror det är farligt? en termometer inne i vagnen brukar oxå avskräcka många (å den behöver inte ens ta hänsyn till luften å andas)

• hotten

Svalis: ? är din dotter 2 ½ år? självklart är det ingen hyster då att få RS nästan alla barn har haft RS innan de fyller 3 år å alla barn som fyller 6 har haft det.

På så stora barn kan de visa sig som en vanlig kraftig förkylning, i vissa fall lite mer.
    Men små barn slutar andas, behöver inhalera, sugas ut slem många gånger cpap å tom respirator.
    Förtidigt födda å riktigt små kan få syrebrister å cp skador förlamningar, å det finns även dödsfall (dock är ju de sista väldigt ovanligt)

vår tjej hade fått "vaccinet" mot RS å fick RS ändå, då var hon 5 mån (förtidigtfödd så hon vägde bara 2 kg då förvisso) men som tur var blev det så lindrigt då hon hade hunnit få vaccinet.. ändock behövde hon syrgas å slutade andas stup i ett under några dagar mm... men de andra fall jag känner till gick det inte så bra för..

• hotten

Svalis: jo visst kan man bli mycket sjuk även som äldre, men det är inte så vanligt.
    å sen beror det naturligtvis oxå på vad man klassar som mycket sjuk (intensivvård eller iallafall inläggning med övervakning = mycket sjuk enl mig)

jag uppfattade det som om du talade generellt även om större barn typ 1-3 åringar...

• hotten

ts: ovanlig familj ni måste vara, generellt får ju ALLA RS några gånger... dock inte varje år.
    Du menar nog att ni inte fick det när ni var så små eller framför allt ni viste inte att det var RS, som vuxen eller större barn kan det gå förbi som vanlig förkylning. Just därför är den så smittsam...

nu tror jag inte det är större fara för RS än,

• hotten

svalis: förmodligen för att du kanske inte sett de riktigt riktigt sjuka å sett vilka livslånga (alt flera års) följder vissa fått... alltingen förstår man inte riskerna eller så vill man inte förstå ...
    har många i bekanstkapkretsen som haft 1-3 åringar som legat inne några dagar å haft hosta å slem i veckor mm , säkert jobbigt! men kan inte jämföras med någon av de små (typ under 4-5 mån) jag sett..

Svar på tråden hadde ni tagit med bebisen````=?`??