• Anonym

varför drabbas vi av springmask hela tiden ?? :(

HAr två barn på 6 och 4 år, i snart 3 år nu har vi drabbats av springmask med 4-5 månaders mellanrum!!! men bara ja o barnen inte gubben?? vet ej vem av oss som får de först?

ja fattar inte varför?ja blir fan galen snart,vi har ett jätte rent hem vi tvättar händerna ofta o ingen har långa naglar mm..

nån som vet varför man får springmask? ja håller på o bli galen nu!

de konstiga e att jag o ena dottern får VARJE gång vi haft mask som en liten vit finne innanför rumphålet ... varför för inte bygger dom väl bo???

Nån annan som får de ofta eller nån som bara har nå bra tips?!

• Svar på tråden varför drabbas vi av springmask hela tiden ?? :(
  • Anonym (hmm)

dagis, skola... kanske barnen springer på toa och glömmer tvätta händerna. byt handdukar ofta, tvätta sängkläder osv.

• Anonym (J)

Har ni katt eller sitter barnen mycket i sandlådan?

• Blå Flygare

Får ni alla - även ngubben behandling?

Byter ni kläder, sängkläder och städar toan dagligen vid utbrott? fram till andra dosen?

Vad jag har förstått så bor de ofta i sandlådor.

• Anonym

vi har haft katt 5 år men va tvungen att ta bort den i måndags
    o grejen är den att första gången dom fick de för 3 år sen så gick dom inte på dagis utan ja hade dom hemma....

o oftast så har inte vermox hjälpt utan vi har fått recept fritt för  att få de att försvinna...har aldrig haft mask i hela mitt liv o sen ja fick barn så  har ja drabbats av de flera gånger per år!! det är så j'äkla äckligt!!! o mina stackars barn...

• Anonym
    Blå Flygare skrev 2008-10-22 20:28:41 följande:
    Får ni alla - även ngubben behandling?Byter ni kläder, sängkläder och städar toan dagligen vid utbrott? fram till andra dosen?Vad jag har förstått så bor de ofta i sandlådor.
    alla vi tar behandling även gubben....o ja blir juh manisk så säng kläder byts varje dag när vi får de dammsuger o torkar golv toaletten ren görs vid varje toalett besök o ingen får vara naken..

för 4 åringen springer alltid runt o sover naken kanske e hon som alltid smittar??
  • Anonym

Man får springmask genom att äggen tar sig in i kroppen (oftast via munnen. Dåligt sköljda grönsaker, otvättade händer och husdjur till exempel). Springmask är extremt smittsamt. Därför måste alla i familjen behandlas med mediciner, även dem som man tror "klarat sig" från att drabbas.
    Man har inte alltid symtom. Det kan mycket väl vara så att det är din man som om och om smittar er, ifall han inte tagit medicinerna då ni varit under behandligt.
    Det är jättevanligt att barn på dagis smittar varandra. Springmask smittar via toaletter så det är viktigt att hålla toaletten ren när man behandlas. Byt sängkläder dagligen under behandlingstiden, damsug/ damma och torka golvet dagligen för de där rackarna kan överleva i damm hemma och så blir man smittad på nytt. Och glöm ej bort att upprepa kuren efter 14 dagar så att även de ägg som kläckts dör.

Detta var allt jag visste om detta.

• Anonym

dom kanske helt enkelt inte tvättar händerna ordentligt på förskolan efter dom vart ute o lekt ?? åå hur ska ja lyckas få dom med de.? ja orkar inte ha dom här äckliga maskarna nå mera nu!

• Blå Flygare
    Anonym skrev 2008-10-22 20:32:35 följande:
    alla vi tar behandling även gubben....o ja blir juh manisk så säng kläder byts varje dag när vi får de dammsuger o torkar golv toaletten ren görs vid varje toalett besök o ingen får vara naken..för 4 åringen springer alltid runt o sover naken kanske e hon som alltid smittar??
    kanske. under tiden man har det ska man ju ha tighta underkläder o pyjamas för att de inte ska smita ut. kanske bra att tillämpa jämt om ni får så ofta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-10-22 20:33:20 följande:
    Man får springmask genom att äggen tar sig in i kroppen (oftast via munnen. Dåligt sköljda grönsaker, otvättade händer och husdjur till exempel). Springmask är extremt smittsamt. Därför måste alla i familjen behandlas med mediciner, även dem som man tror "klarat sig" från att drabbas.Man har inte alltid symtom. Det kan mycket väl vara så att det är din man som om och om smittar er, ifall han inte tagit medicinerna då ni varit under behandligt.Det är jättevanligt att barn på dagis smittar varandra. Springmask smittar via toaletter så det är viktigt att hålla toaletten ren när man behandlas. Byt sängkläder dagligen under behandlingstiden, damsug/ damma och torka golvet dagligen för de där rackarna kan överleva i damm hemma och så blir man smittad på nytt. Och glöm ej bort att upprepa kuren efter 14 dagar så att även de ägg som kläckts dör.Detta var allt jag visste om detta.
    husdjur? vet du hur man kan bli smittad av dom?vi har juh nämligen haft katt dom senaste åren...
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2008-10-22 20:33:54 följande:
    dom kanske helt enkelt inte tvättar händerna ordentligt på förskolan efter dom vart ute o lekt ?? åå hur ska ja lyckas få dom med de.? ja orkar inte ha dom här äckliga maskarna nå mera nu!
    det kan mycket väl vara så att det slarvas på förskolan. där leker man ju mycket ute i sandlådan också . oftast har väl förskola som regel att tvätta händerna innan man äter, när man varit ute och så, men på den stunden hinner de ju gott stoppa fingrarna i munnen
Svar på tråden varför drabbas vi av springmask hela tiden ?? :(