• Anonym

varför drabbas vi av springmask hela tiden ?? :(

HAr två barn på 6 och 4 år, i snart 3 år nu har vi drabbats av springmask med 4-5 månaders mellanrum!!! men bara ja o barnen inte gubben?? vet ej vem av oss som får de först?

ja fattar inte varför?ja blir fan galen snart,vi har ett jätte rent hem vi tvättar händerna ofta o ingen har långa naglar mm..

nån som vet varför man får springmask? ja håller på o bli galen nu!

de konstiga e att jag o ena dottern får VARJE gång vi haft mask som en liten vit finne innanför rumphålet ... varför för inte bygger dom väl bo???

Nån annan som får de ofta eller nån som bara har nå bra tips?!

• Svar på tråden varför drabbas vi av springmask hela tiden ?? :(
  • Anonym

Dottern fick detta elände i våras och jag fick panik...så jag kan gott förstå hur du känner det som drabbas hela tiden.
    Om man inte ser till första gången då de inte gick på dagis så måste du ju nästan vara någon på dagis nu som är ständigt infekterad. Har du upplyst fröknarna så de kan upplysa de andra föräldrarna så det verkligen kan kolla sina barn. Annars går det ju bara runt, runt.

Läste någon tråd tidigare att maskarna HATAR vitlök, lök, morot och blåbär... Vet inte om det är sant, men jag använder vitlöken flitigt i maten numera, skitsamma om vi luktar, hellre det än mask . Dottern gillar inte morötter, men jag pressar morot i grönsaks juice pressen och blandar i apelsin juice.

Alla i familjen ska ju ha sin egen handduk. Kortklippta naglar, skrubba med nagelborste och ha pyjamas på natten så de inte kan klia sig och smitta sig själva genom att få ägg under naglarna som de sedan stoppar i munnen.

Tydligen mycket vanligt att katt och hund får maskägg i pälsen och sedan klappar vi människor djuret och får äggen på händerna....Tråkigt med kisse majan men det kan vara pälsen...Endast vänner med pälsdjur har haft mask i vår bekantskaps krets.
    Sitter även maskägg på dammtussar, textilier etc, men dör tydligen av direkt dagsljus.

Lycka till! Måste kännas för jäkligt...

• Anonym

uscha bara ta nya tag fortsätta saneringen o hoppas att de här är sista gången nu för ja vill inte se dom där jäkla maskarna en gång till!!

Tack för alla era svar..

• Anonym (kokko)

Katter sprider INTE springmask!! Katter kan INTE få springmask ens en gång!! Har haft 8 katter i mina dar, så jag VET!

Min mamma jobbar på dagis och enligt henne så sprids masken bla. via dammet som man andas in, deras ägg är luftburna.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-10-22 20:40:51 följande:
    Dottern fick detta elände i våras och jag fick panik...så jag kan gott förstå hur du känner det som drabbas hela tiden.Om man inte ser till första gången då de inte gick på dagis så måste du ju nästan vara någon på dagis nu som är ständigt infekterad. Har du upplyst fröknarna så de kan upplysa de andra föräldrarna så det verkligen kan kolla sina barn. Annars går det ju bara runt, runt.Läste någon tråd tidigare att maskarna HATAR vitlök, lök, morot och blåbär... Vet inte om det är sant, men jag använder vitlöken flitigt i maten numera, skitsamma om vi luktar, hellre det än mask . Dottern gillar inte morötter, men jag pressar morot i grönsaks juice pressen och blandar i apelsin juice.Alla i familjen ska ju ha sin egen handduk. Kortklippta naglar, skrubba med nagelborste och ha pyjamas på natten så de inte kan klia sig och smitta sig själva genom att få ägg under naglarna som de sedan stoppar i munnen.Tydligen mycket vanligt att katt och hund får maskägg i pälsen och sedan klappar vi människor djuret och får äggen på händerna....Tråkigt med kisse majan men det kan vara pälsen...Endast vänner med pälsdjur har haft mask i vår bekantskaps krets.Sitter även maskägg på dammtussar, textilier etc, men dör tydligen av direkt dagsljus.Lycka till! Måste kännas för jäkligt...
    ja det är juh så vidrigt! första gångerna då stor bölade ja bara för att ja vart så jäkla äcklad,men nu börjar ja bli så van så ja har tom fyllt på medecin skåpet med mask medel *känns inte normalt* bara för att vi oftas märker de på kvällen o ja vill kunna medicinera de på engång...

men bra tips med vitlöken o morötterna ja ska faktiskt börja ha i de i maten MASSOR! o hålla tummarna för att vi slipper de nå mera,kanske e via kattens päls vi blivit återinfekterade hela tiden??
  • Anonym (bläääh)
    Anonym skrev 2008-10-22 20:33:54 följande:
    dom kanske helt enkelt inte tvättar händerna ordentligt på förskolan efter dom vart ute o lekt ?? åå hur ska ja lyckas få dom med de.? ja orkar inte ha dom här äckliga maskarna nå mera nu!
    förstår din frustration, vi har haft i 3 omgångar men nu har det varit lugnt i nästan ett år *peppar peppar* jag får panik varje gång det kliar lite i rumpan. Jag e livrädd att få in dom i huset igen.
  • Anonym

Nej, det stämmer! Katt kan INTE få samma sorts mask som vi människor, MEN maskäggen  till vår sorts mask sitter i pälsen precis som i dammet. KLappar vi kissemissen eller vovsingen sen så får vi maskäggen på händerna. Stoppar vi händerna i munnen så kan vi får mask!! Så det så ...

• Anonym (kokko)
    Anonym skrev 2008-10-22 20:47:01 följande:
    Nej, det stämmer! Katt kan INTE få samma sorts mask som vi människor, MEN maskäggen  till vår sorts mask sitter i pälsen precis som i dammet. KLappar vi kissemissen eller vovsingen sen så får vi maskäggen på händerna. Stoppar vi händerna i munnen så kan vi får mask!! Så det så ...
    Jag har aldrig någonsin fått mask av mina katter under mina 30 levnadsår och jag har snurvlat direkt i deras päls med näsan flera ggr per dag, katter är mycket renliga och slickar sig flera gånger om dagen så jag tror i alla fall inte på det där med katter, däremot på det med dammet och hundar, för de gör sig aldrig rena själva.
  • Anonym (hmm)

Anonym (kokko) skrev 2008-10-22 20:49:42 följande:

Jag har aldrig någonsin fått mask av mina katter under mina 30 levnadsår och jag har snurvlat direkt i deras päls med näsan flera ggr per dag, katter är mycket renliga och slickar sig flera gånger om dagen så jag tror i alla fall inte på det där med katter, däremot på det med dammet och hundar, för de gör sig aldrig rena själva.
    jag tror inte riktigt heller på kattgrejen..
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2008-10-22 20:52:16 följande:
    Anonym (kokko) skrev 2008-10-22 20:49:42 följande: jag tror inte riktigt heller på kattgrejen..
    Har heller inte blivit smittad av mina katter, men jag har heller inte haft små barn som går på dagis och har mask i mitt hem.
    När barnet kliar sig i rumpan och får maskägg på händerna och sedan klappar katten (där ägg trivs) så kommer nästa barn och klappar katten och stoppar kanske sedan sina händer i munnen...

Det kan ju lika gärna vara en hund, men enligt läkaren på vår vårdcentral så trivs maskäggen väldigt bra i just djurpäls,damm och textilier och sandlåda.
  • Anonym (kokko)

Min mamma jobbar som sagt på dagis där springmasken frodas, hemma hade vi 4 katter, har aldrig haft springmask...

• Anonym
    Anonym (kokko) skrev 2008-10-22 21:31:28 följande:
    Min mamma jobbar som sagt på dagis där springmasken frodas, hemma hade vi 4 katter, har aldrig haft springmask...
    Lyckliga du!
  • Anonym (kokko)
    Anonym skrev 2008-10-22 21:34:19 följande:
    Lyckliga du!
    Ja visst är jag? För springmask verkar vara ohyggligt äckligt, tänk att ha mask i ändtarmen som lever av mitt bajs!
Svar på tråden varför drabbas vi av springmask hela tiden ?? :(